Renault Danmark

Vælg en side

For første gang i over 60 år køres der racerløb i Schweiz

Formel E mesterskabet skriver motorsportshistorie igen og igen. Det var verdens mest innovative mesterskab for elektriske Formel-racerbiler, der skulle til overbevise schweizerne om, at man godt kunne åbne døren for racerløb på schweizisk grund. Siden 1995 har motorløb på bane nemlig været forbudt. Det er det ikke længere, når det gælder elektriske racerbiler, vel at mærke.

Derfor skrives der ikke kun Formel E historie men også motorsportshistorie, når Formel E mesterskabet afvikler sit 10. løb i det aktuelle mesterskab. Det sker søndag d. 10. juni klokken 18. Da køres selve løbet i Zürich E-Prix på en 2,46 kilometer lang bane, smukt anlagt, direkte på kanten til Zürichsøen ved Arboretum-parken i skøn overensstemmelse med parkens oprindelse, hvor den tjente som en slags botanisk have, fri for forurening, præcis som Formel E mesterskabet.

Sidste E-Prix i Europa i år
Zürich E-Prix er ikke bare det tredjesidste løb i det aktuelle mesterskab, det er også det sidste på europæisk grund i år. Sæsonens to sidste løb finder sted i New York midt i juli og til den tid ved man, hvem der har vundet det fjerde Formel E mesterskab nogensinde.

Der er ikke meget, der sandsynliggør, at det e.dams-Renault teamet får sejrspalmer med hjem i denne sæson. Teamet har ikke længere mulighed for, at overhale det førende team i mesterskabet og schweiziske Sebastien Buemi, der for første gang i sit liv skal optræde på hjemmebane, har kun en minimal matematisk mulighed for at vinde kørernes mesterskab.

Men at vinde løbet, det satser både han og teamet på. Teamet og kørernes hidtidige succes og seneste fremskridt gør det sandsynligt, og for Buemi vil det være en ubeskrivelig triumf, at vinde eller i det mindste komme på podiet i sit hjemland.

Techeetah-Renault fører
Midt i ærgrelsen over, at den fjerde sæson ikke er gået så godt som de første tre – men sådan er motorsport også – kan Renault glæde sig over, at det er kundeteamet Techeetah med franskmanden Jean-Eric Vergne som i den grad har domineret i år.

Vergne kører en Renault Formel E racer identisk med e.dams teamets racerbiler, og han har et solidt forspring i kørernes mesterskab på ikke mindre end 40 points ned til mesterskabet nr. 2, Sam Bird, der kører DS. Og i team-mesterskabet har Techeetah teamet et forspring på 44 points.

Hvordan det kommer til at gå på banen i Zürich, der også har to lange langsider på 700 meter hver, er ikke til at spå om. Ingen har kørt på banen før og forberedelserne har fortrinsvis fundet sted på køresimulerings computere. Men hér satser man hos e.dams Renault naturligvis på, at den store erfaring som det mest succesrige team i mesterskabets historie vil komme dem til gode.

Her på siden følger vi som hidtil op på Formel E mesterskabet, efter at Sebastien Buemi har forsøgt at vinde på hjemmebane. Desuden kan man også følge med i Formel E på Eurosport.

    

Udsendelsesplanen ser sådan ud på Eurosport:
Tirsdag d. 05.06 23:05-23:30: Optakt, Eurosport 1
Søndag d. 10.06 15:00-15:45: Kvalifikation, Eurosport 2
Søndag d. 10.06 17:45-18:00: Optakt, Eurosport 2
Søndag d. 10.06 18:00-19:15: Løb LIVE, Eurosport 2
Tirsdag d. 12.06 22:00-22:55: Tilbageblik Eurosport 1