Renault Danmark

Vælg en side

Sebastien Buemi havde drømt om sejr eller i hvert fald en podieplacering i sit hjemlands E-Prix, da der søndag aften d. 10. juni for første gang blev kørt et E-Prix i Schweiz. Det fandt sted i Zürich og var oven i købet første det første motorløb på afspærret i Schweiz siden noget sådan blev forbudt i 1956.

Alt imens det for Buemi var en drøm, der gik i opfyldelse, at der overhovedet skulle køres motorløb i hans hjemland og han oven i købet skulle deltage, gik drømmen om en podieplacering dog ikke i opfyldelse. Men den var tæt på.

Han startede løbet fra 6. pladsen, lige efter sin gamle rival, Lucas di Grassi, og siden holdt han et godt tempo og hængte fint på brasilianeren. Det lykkedes di Grassi undervejs i løbet at bringe sig selv i føring, og havde det ikke været fordi Buemi kørte for hurtigt, kunne det let være blevet en 2. plads til ham, for Di Grassi vandt Zürich E-Prix.

Men sådan gik det ikke, netop fordi Buemi kørte for hurtigt. Undervejs i løbet blev der nemlig afviklet en såkaldt ”Full Course Yellow” fase, hvor deltagerne pga. uheld på banen skal overholde en fastsat fartgrænse. Det havde en fjerdedel af feltet, inklusive Buemi og de to andre Renault-kørere fra Techeetah teamet, svært ved. Hvorfor præcis, vides ikke med bestemthed, men et faktum var det, at de blev pålagt en ”gennemkørselsstraf”, hvor de skulle gennem pitten ved langsom fart (30 km/t fordi pitten var belagt med brosten). Det kostede tid og placeringer.

Femteplads til Buemi
I mål blev Buemi nr. 5 i sin e.dams-Renault lige efter Andre Lotterer i Techeetah-Renault’en, så det kunne være gået meget værre.

Det gjorde det fx for Jean Eric Vergne, der fører mesterskabet i sin Techeetah-Renault. Han havde en dårlig kvalifikation, startede fra 17. startposition og havde godt nok kørt sig op til 7. pladsen inden misseren med den for høje fart under det gule flag. Han sluttede løbet som nr. 10 og fik et enkelt mesterskabspoint med hjem.

Det får han muligvis også hårdt brug for, da hans forspring i mesterskabet næsten blev halveret. Efter Di Grassi i mål kom nemlig Vergnes nærmeste konkurrent, Sam Bird, og afstanden mellem de to er nu 23 points. Buemi ligger fortsat på 4. pladsen i mesterskabet.

Nico Prost kørte et af sine bedste løb i lang tid. Han startede blot én placering efter Sebastien Buemi og lå stabilt i Top-10 indtil en voldsom overbremsning sendte ham ud af løbet. Om det var en teknisk fejl eller en kørerfejl står foreløbig hen i det uvisse.

Næste gang, det går løs, er d. 14. juli i New York City og dagen efter køres sæsonfinalen. Dermed er der 58 points på højkant og derfor er en mesterskabssejr ikke engang matematisk en mulighed for den i øvrigt mest vindende Formel E kører i historien, Sebastien Buemi. Omvendt ser det trods alt stadig godt ud for Vergne. Der er i hvert fald lagt op til et brag af en finale, når Formel E mesterskabet skal afgøres.

Zürich E-Prix, 10. afd. Formel E 2017/2018
Resultat:

1. Lucas di Grassi (BRA), Audi, 39 omg.
2. Sam Bird (GBR), DS-Virgin, +7,542s.
3. Jerome d’Ambrosion (BEL), Dragon-Penske, +16,822s.
4. André Lotterer (GER), Techeetah-Renault, +20,295s.
5. Sébastien Buemi (SWI), Renault, +26,692s.
6. Nick Heidfeld (GER), Mahindra, +28,059s.
10. Jean-Eric Vergne (FRA), Techeetah-Renault, +32,833s.

Stillingen i FIA Formel E mesterskabet:
Kørere:

1. Jean-Eric Vergne (FRA), Techeetah-Renault, 163 points.
2. Sam Bird (GBR), DS-Virgin, 140 pts.
3. Lucas di Grassi (BRA), Audi, 101 pts.
4. Sébastien Buemi (SWI), Renault, 92 pts.
5. Felix Rosenqvist (SWE), Mahindra, 86 pts.
6. Daniel Abt (GER), Audi, 85 pts.
8. André Lotterer (GER), Techeetah-Renault, 56 pts.
18. Nico Prost (FRA), e.dams-Renault, 7 pts.

Teams:
1. Techeetah Renault, 219 points.
2. Audi, 186 pts.
3. DS, 157 pts.
4. Mahindra, 116 pts.
5. Jaguar, 105 pts.
6. Renault e.dams, 99 pts.