Renault Danmark

Vælg en side

Årets første Formel 1-test på Circuit de Barcelona-Catalunya er blevet ramt af…snevejr!

Testen startede mandag (26. februar) i køligt tørvejr, men tirsdag åbnede banen med temperaturer under frysepunktet, og onsdag sneede det hele formiddagen. Banen åbnede derfor først ved middagstid, da sneen begyndte at smelte, men aktiviteten blandt de 10 teams var meget begrænset.

 

Under test må hvert team kun indsætte en bil.Renault Sport F1 startede testprogrammet mandag med Nico Hülkenberg bag rattet om formiddagen og Carlos Sainz om eftermiddagen. De første omgange med den nye R.S.18 forløb lovende, men de indsamlede data havde kun begrænset værdi.

”Vi fik kørt 65 omgange, og det var god træning for nakken og resten af kroppen. Men vejret betød, at de mange omgange ikke rigtig kunne bruges til at udvikle bilen – vejret lignede jo ikke det, vi vil opleve under løbene i den kommende sæson,” sagde Sainz tirsdag..

”Det giver ikke rigtig noget i forhold til setup-arbejdet at køre i så koldt vejr, for dækkene kommer ikke op på deres rigtige arbejdstemperatur,” tilføjede sportschef Alan Permane.

Den første vintertest slutter torsdag (1. marts), hvor det også ventes at være koldt og vådt. I næste uge skal det blive en smule bedre vejr til den anden og sidste vintertest, der afvikles 6. – 9. marts.

Alligevel er det allerede nu klart, at 2018-generationen af Formel 1-biler kommer relativt uforberedte til sæsonens første grandprix, der køres i Melbourne, Australien 25. marts.

De kolde temperaturer og snevejret i denne uge har fra flere sider rejst spørgsmålet, om det ikke var klogere at henlægge vinter-testerne til for eksempel Bahrain. Her er der omtrent garanti for godt vejr og temperaturer på niveau med det, biler og kørere møder i løbet af sæsonen. Man afviklede faktisk vintertesterne i Bahrain i 2014, men vendte i 2015 tilbage til Circuit Barcelona-Catalunya, hvor man har kørt siden.

Grunden til at man trods det omskiftlige vejr foretrækker den spanske bane, er ganske simpel: F1-biler er ved vintertesterne så ’nye’, at der løbende produceres reservedele. Hver eneste dag under testen ankommer der derfor varevogne fra Formel 1-hovedkvartererne i England, Italien, Frankrig og Schweiz med nye stumper. Det viste sig simpelt hen for dyrt og tidskrævende at fragte de mange reservedele til Bahrain med luftfragt.

Derfor er vintertesterne ud til at forblive på Circuit de Barcelona-Catalunya. Trods snevejr!