Renault Danmark

Vælg en side

Renaults Formel 1-motorer har vundet under fem vidt forskellige regel-sæt

Til sommer runder Renault F1 Team en markant milepæl: 1. juli er de 40 år siden teamet vandt sit første grandprix. Sejren kom i Frankrigs Grand Prix 1979 på Dijon-Prenois banen, og det var Jean-Pierre Jabouille, der kørte Renault´en frem til hjemmebanetriumfen.

Jabouilles Renault-racer var drevet af en 1,5-liters V6 turbomotor. Det daværende reglement, der blev indført helt tilbage i 1966, tillod to motor-typer: En 3,0-liters sugemotor eller en 1,5-liters kompressormotor. I de første mange år var der ingen, der tog kompressor-varianten seriøst, men det ændrede Renault i 1977. Man debuterede i Formel 1 med en 1,5-liters turbomotor, der i løbet af kort tid revolutionerede sporten. Den første turbo-sejr i Formel 1-historien kom som omtalt ovenfor i 1979. I løbet af få år satsede alle motorfabrikanter i F1 på turbo-teknologien, og Renault-teamet vandt i denne periode 15 grandprixer. Da fabriks-teamet lukkede i 1985 fortsatte Lotus med Renault-power, og det engelske team vandt i 1985-86 fem løb med Ayrton Senna bag rattet.

I 1989 blev der for første gang i 23 år indført et helt nyt motor-reglement i Formel 1. Turbo-teknologien blev forbudt, og fremover skulle alle køre med 3,5-liters sugemotorer. Renault var klar til den nye udfordring, og satsede som de første i Formel 1 på en V10-motor. I stedet for at have sit eget team fokuserede Renault nu på at være motorleverandør og den franske V10´er scorede i 1989-94 hele 38 grandprix-sejre med Williams-teamet og kørere som Nigel Mansell og Alain Prost.

I 1995 blev motorreglementet igen ændret, da den maksimale slagvolumen blev reduceret fra 3,5 til 3,0 liter. Renault fortsatte med V10-konceptet, og dominerede som motorleverandør til Williams og Benetton  sporten frem til man holdt Formel 1-pause efter 1997-sæsonen. I perioden fra 1995-97 vandt kørere som Michael Schumacher (Benetton), Damon Hill (Williams) og Jacques Villeneuve i alt 37 grandprixer med Renault-power, og i 1995 vandt Renault-motorer 16 af sæsonens 17 løb.

3,0-liters reglementet var stadig i kraft, da Renault i 2002 gjorde comeback med en ny motor. Nu havde man igen et fabriksteam, der allerede i 2003 vandt Ungarns Grand Prix med Fernando Alonso bag rattet. Frem til 2005 vandt det genopstandne Renault-team i alt 10 grandprixer.

I 2006 blev motor-reglementet igen ændret. Nu handlede det om 2,4-liters V8-sugemotorer, og Renault indledte den nye motor-æra med at vinde VM med Alonso som kører. Reglementet forblev i kraft frem til 2013, og i denne periode vandt Renaults eget team (der lukkede efter 2011) 10 løb, mens Red Bull, Lotus og Williams vandt 49 grandprixer med den franske motor. De fleste Renault-sejre kom i denne periode med Sebastian Vettel bag rattet i en Red Bull-Renault.

Det nuværende motor-reglement for 1,6-liters turbo/hybrid-motorer blev indført i 2014. Indtil nu har Renaults sammen med Red Bull vundet 12 løb med denne type motor, og i år jagter fabrikkens eget team og McLaren nye sejre til Renault-motoren.

Til dato har Renault-motorer vundet 176 grandprixer. Kun Ferrari, der i modsætning til Renault har været med siden VM-starten i 1950, har vundet flere løb (236). Fords og Mercedes´ motorer har vundet henholdsvis 176 og 173 grandprixer.

RENAULTS VINDERMOTORER I FORMEL 1:

1,5-liters V6-turbomotor (1977-86): 20 grandprix-sejre

3,5-liters V10-sugemotor (1989-94): 38 grandprix-sejre

3,0-liters V10-sugemotor (1995-97): 37 grandprix-sejre

3,0-liters V10-sugemotor (2002-05): 10 grandprix-sejre

2,4-liters V8-sugemotor (2006-13): 59 grandprix-sejre

1,6-liters V6 turbo/hybrid-motor (2014-18): 12 grandprix-sejre