Renault Danmark

Vælg en side

Kevin Magnussen og Renault Sport F1 Team scorede sine første point i Formel 1-VM 2016 med en solid syvendeplads i det russiske grandprix i Sochi for 12 dage siden. Det var en præstation, der sikrede K-Mag topkarakterer i alverdens F1-magasiner og den officielle titel som ’Driver of the Day’.

Syvendepladsen i Rusland blev sikret med moden, sikker og hurtig kørsel, hvor specielt starten var imponerende. Der var sammenstød og afkørsler omkring ham, men Kevin Magnussen formåede på en kaotisk første omgang at avancere fra 17. startposition til 10.-pladsen.

I dag startede Kevin træningen til Spaniens Grand Prix på søndag med 11.-bedste tid i den indledende træning. Det tegner lovende, og med en ny kanonstart kan Kevin måske score yderligere point søndag.

Men hvordan foregår starten egentlig i en F1-racer anno 2016? Kevin Magnussen forklarer:

”Når man efter opvarmningsrunden kommer næsten op til den bagerste startrække, laver men en ’burn-out’ for at få den sidste varme i dækkene. Det skal ske så tæt på ens start-box som muligt, for jo længere man skal køre inden man er på plads, jo mere køler dækkene ned.”

”Når man kommer frem til start-boxen, sætter man bilen i frigear. Når de røde lamper tænder, aktiverer man koblingen og sætter bilen i første gear.”

Det er mange år siden der har været koblingspedal i en Formel 1-bil. Gearkassen er semi automatisk, og skiftene foregår ved hjælp af vippehåndtag bag på rattet (et gearskift sker cirka 50 gange hurtigere end et blink med øjet!). Ved starten aktiveres koblingen med hånden.

”Så sidder man med koblingen aktiveret og venter på starten. Man finder koblingspunktet, og giver så meget gas, at omdrejningerne passer optimalt. Når de røde lamper slukker, slipper man koblingen og giver gas. Her handler det om reaktionstid – men også om at have fundet det helt rigtige punkt, så man får optimalt vejgreb på de første meter. Så kobler man op gennem gearene, og løbet er i gang.”

Lyder det let? Når man har 21 af verdens bedste og mest ’sultne’ racerkørere omkring sig? Nej vel?

Og slet ikke, hvis syv af konkurrenterne – som K-Mag præsterede i Sochi – skal passeres inden for det næste halvanden minut!