Renault Danmark

Vælg en side

Det var kun en minimal fejl, der fratog Renault e.dams teamet og Sebastien Buemi sejren i Marrakesh E-Prix for nylig. Ved at have ført fra start til næsten mål, dokumenterede teamet, at man er tilbage i spillet efter en lidt ærgerlig sæsonpremiere.

Nu går det så løs igen. Lørdag d. 3. februar køres 4. afdeling af det ABB FIA Formel E mesterskabet. Og her møder hele feltet en helt ny udfordring.

Det er nemlig Chiles hovedstad, Santiago, der lægger asfalt til. Hér har Formel E feltet aldrig været før. Banen er 2,5 kilometer lang og bygget op præcis i hjertet af byen. Man kører på begge sider af floden Mapocho med Andesbjergene som den pittoreske kulisse, og så er løbet i øvrigt det første af tre, der finder sted på den anden side af Atlanterhavet.

Den omstændighed, at man aldrig har kørt der før, stiller ganske særlige krav til deltagerne. Ikke mindst fordi afviklingen foregår over en enkelt dag, uden mulighed for at køre på banen forinden.

Meget stresset program
Alle Formel E baner etableres som bekendt i bycentre, i Santiago køres der på afspærrede gader og boulevarder, og banerne bygges op så tæt på løbet som muligt, for at forstyrre hverdagstrafikken mindst muligt.

Men over et par forholdsvis korte træningssessions, først at skulle køre kvalifikation og siden for de fem hurtigste at skulle udkonkurrere hinanden i kampen om de fem bedste startpositioner, og siden at køre et 50 minutter langt løb, er en kolossal udfordring.

Der arbejdes hurtigt, der analyseres ekstremt hurtigt, der træffes beslutninger i et ubeskriveligt højt tempo. Og først når Super-pole er forbi, ved man – forudsat man er kommet så langt – hvor man står i konkurrencen og i forhold til løbet.

Buemi og Renault overgår alle
Sébastien Buemi er med 12 løbssejre i mesterskabets historie klart den mest vindende Formel E kører. Efter ham følger Lucas di Grassi med 6 sejre. Tilsvarende er Renault e.dams det mest succesrige Formel E team. Renault e.dams har takket være Nico Prost’s 3 sejre i alt 15 løbssejre, mens Audi må dele 2. pladsen i den statistik med DS Virgin, som hver især har 6 sejre.

Og a-pro-pos Nico Prost, som ikke i sidste afdeling havde overvundet sæsonstartproblemerne, så siger han: ”Vi har oplevet et så utrolig tæt felt i år, så der næsten ingen tid er mellem tredjepladsen og sidstepladsen. Vi har som mål, at finde ud af, hvordan vi gør det bedre under kvalifikationskørslerne. Heldigvis har Séb (Buemi) nu vist, at der stadig er masser af potentiale i teamet i år.”

Vi følger som vanlig op på 4. afdeling af Formel E mesterskabet her på siden. Desuden kan man også følge med i Formel E på Eurosport.

Udsendelsesplanen ser sådan ud på Eurosport 1:
03. februar 19:00-19:15: Introduktion.
03. februar 19:15-20:00: Kvalifikation.
03. februar 20:00-21:15: Løb.
06. februar 17:30-18:30: Tilbageblik.