Renault Danmark

Vælg en side

Prøv lige at se på rattet i Nico Hülkenbergs Renault herover.

Det ligner mere noget fra cockpittet i rumfartøj end rattet fra en bil, ik´? Men så avanceret er en moderne Formel 1-racer. Rattet er bilens ’kontrolcenter’, hvor der er utallige muligheder for at justere bil og motor via knapper og håndtag.

Ratter er ’skræddersyet’, for hver kører har sine egne ideer om hvor de forskellige knapper skal placeres.

To af de vigtigste håndtag findes bag på rattet, og kan kun skimtes på billedet. De bruges til at skifte gear – et klik i håndtaget til højre gearer op, et klik til venstre gearer ned. Frigear aktiveres på knappen ’N’ (neutral).

Der er hastighedsbegrænsning i pitten (som regel 80 km/t). Den skal naturligvis overholdes, men i en sport, der afgøres på tusindedele sekunder, er det også vigtigt, at man ikke taber unødig tid. Når køreren kommer ind mod pitten aktiverer han derfor et specielt program, der holder bilen på præcis den tilladte hastighed.

Ved at trykke på DRS-knappen åbner køreren en flap i bagvingen, der nedsætter vindmodstanden markant. DRS-funktionen blev indført for at gøre det nemmere at overhale, for den reducerede vindmodstand øger topfarten med op til 20 km/t. Funktionen må aktiveres i de såkaldte DRS-zoner, når man er indenfor et sekund af bilen foran.

Bremsebalancen mellem for og baghjul kan ændres fra rattet. Det sker for eksempel når bilen bliver lettere efterhånden som tankene tømmes, eller hvis regnvejr nedsætter vejgrebet.

Motoren (’power unit’ i F1-sprog) og brændstofblandingen kan også justeres under kørslen. Drejningsmomentet kan, ændres, og alle disse justeringer sker som regel i samråd med ingeniørerne i pitten, der hele tiden er i radiokontakt med køreren. Hvis køreren vil sige noget til ingeniørerne, bruger han radio-knappen.

For at blive i sammenligningen med et rumfartøj: ”This is Major Nico to Ground Control”…