Renault Danmark

Vælg en side

For Renaults Formel 1-chef Cyril Abiteboul var weekendens grandprix i Azerbaijan en blandet oplevelse. Begge Renault-teamets kørere, Nico Hülkenberg og Jolyon Palmer, udgik, men til gengæld vandt Daniel Ricardo løbet i en Red Bull-racer med Renault motor.

Når Renault R.E.17-motoren ligger i en Red Bull-racer, kaldes den i disse år officielt en ‘Tag-Heuer’-motor. Men der er tale om samme motor som Nico Hülkenberg og Jolyon Palmer kører med i Renaults eget team (og som Carlos Sainz Jr og Daniil Kvyat bruger hos Toro Rosso)

”At begge biler udgår, er det værste, der kan ske – både med hensyn til selve løbet og med hensyn på den samlede VM-stilling,” sagde Abiteboul efter løbet i Baku.

”Men det er trods alt positivt, at en Red Bull Racing-bil sluttede øverst på sejrskamlen. Det er en fin belønning for vores arbejde med at give vores kunder mere power,” fortsatte han.

Med sejren i Baku nærmer Renault sig en bemærkelsesværdig milepæl i fabrikkens Formel 1-historie. Nu har Renault-motorer vundet 171 grandprix´er – bare seks færre end Fords legendariske Cosworth-motor. Da Ford som bekendt ikke længere er med i Formel 1, er der udsigt til at Renault overhaler den amerikanske gigant indenfor en overskuelig fremtid. Herefter vil kun Ferraris Formel 1-motorer, der i modsætning til Ford og Renault har været i sporten siden VM-starten i 1950, have vundet flere grandprix´er en Renault.

På en anden rekordliste indtager Renault allerede førstepladsen: Selvom Renault først debuterede i Formel 1 i 1977, har man allerede scoret 214 pole positions – tre mere end Ferrari!

GRAND PRIX-SEJRE PR MOTOR (siden VM-starten i 1950)

  • Ferrari – 228
  • Ford – 177
  • Renault – 171
  • Mercedes – 154
  • Honda – 72

POLE POSITIONS PR MOTOR (siden VM-starten i 1950)

  • Renault – 214
  • Ferrari – 211
  • Mercedes – 162
  • Ford – 139
  • Honda – 77