Renault Danmark

Vælg en side

Renault kan i år fejre 40-års jubilæum i Formel 1. Debuten kom i det britiske grandprix 1977 på Silverstone-banen med Jean-Pierre Jabouille bag rattet. Det daværende reglement foreskrev enten 3,0-liters sugemotorer eller 1,5-litets turbomotorer. Selvom reglementet havde været i kraft i mere end 10 år, havde ingen forsøgt sig med turbo-teknologien – det var udelukkende 3,0-liters sugemotorer, der var med i Formel 1 fra 1966-77.

Men Renault kikkede seriøst på den 1,5-liters turbo-variant, og da man debuterede på Silverstone-banen i juli 1977, var det ned en V6 turbomotor. De etablerede teams tog i starten ikke Renault alvorligt, men i løbet af få måneder stod det klart, at den franske fabrik havde læst og forstået reglementet bedre end alle andre. Formel 1-feltets andre motorleverandører anført af Ferrari og Alfa Romeo begyndte også at bygge turbomotorer, der i de følgende år dominerede sporten.

Det var første men ikke sidste gang, Renault revolutionerede Formel 1. I slutningen af 1980´erne, da reglementet var ændret og turbomotorerne forbudt, var Renault den første motorleverandør, der satsede på en V10-motor – et koncept, der senere blev kopieret af alle andre. Hydrauliske ventiler er en tredje Renault-’opfindelse’, der senere fandt almindelig udbredelse..

Renaults Formel 1-jubilæum blev markeret i forbindelse med Monacos Grand Prix i weekenden, hvor Jean-Pierre Jabouille kørte en håndfuld omgange på banen i 1977-raceren. Alain Prost, der vandt VM 1993 i en Williams med Renault-motor, deltog også i festlighederne i en Renault F1 fra 1983.

Renault har vundet konstruktør-VM to gange (2005-06). Som motorleverandør er Renault med 12 VM-titler den næstmest vindende fabrik i Formel 1-historien; kun overgået af Ferrari (16 VM-titler)