Renault Danmark

Vælg en side

Det var egentlig meningen, at 6. afdeling af ABB FIA Formel E mesterskabet skulle have fundet sted i Buenos Aires i Argentina. Men på grund af omfattende byggeprojekter i det område, hvor E-Prix’et skulle være kørt, bad bystyret om at flytte løbet til næste sæson. I stedet var man hurtig til i Punta del Este i Uruguay, at sige ja tak til endnu et E-Prix i den eksotiske badeby, skråt over for Buenos Aires ved udløbet af Rio de La Plata.

Det er næppe mange kede af, især ikke Renault e.dams teamets tidligere Formel E mester, Sébastien Buemi, for han vandt nemlig begge de gange, der tidligere har været kørt Formel E i Punta del Este. Så i teamet ønsker man brændende: Lad historien gentage sig…

Banen ligger helt tæt ved kysten og Playa Brava Beach, omgivet af store bygninger, så at sige i hjertet af byen. Den er temmelig lang – 2,785 kilometer – og er en regulær highspeed bane med mange snævre chikaner og 20 sving i alt.

”Det er en bane, jeg rigtig godt kan lide”, fastslår Buemi. Og hvem ville ikke sige det samme, hvis man havde vundet alt, hvad der har været at vinde på en racerbane. Buemi og hans Renault Formel E racer har foruden de to mulige sejre både kvalifikations- og banerekorden på den spektakulære racerbane.

Nærmer sig toppen
Efter i Mexico at have opnået endnu en podieplacering, nærmer Buemi sig stille og roligt de førende i mesterskabet. Han er kun 9 points fra DS-køreren Sam Bird på 3. pladsen og 17 points fra Felix Rosenqvist i Mahindra på 2. pladsen. Det største spring er naturligt nok til den førende Jean-Eric Vergne. Han er 29 points foran, men da man netop kan score 29 points i alt i et E-Prix (25 points for sejr, 3 points for poleposition og 1 point for hurtigste omgangstid) er det matematisk muligt for schweizeren at komme i spidsen af mesterskabet, når det går løs i Uruguay.

Det kræver dog sort uheld for den førende Jean-Eric Vergne, eventuelt et mekanisk sammenbrud, og det sker nok ikke, for som bekendt kører franskmanden en Techeetah racer, som er bygget af Renault, dvs. den er identisk med den bil, Buemi kører.

For team kollegaen Nico Prost er Punta del Este E-Prix endnu en anledning til, at få gang i sin andel af mesterskabet. Han har haft en mildest talt miserabel sæsonstart, som er langt dårligere end den tidligere løbsvinder er vant til. Det bliver spændende at se, om det denne gang skal lykkes den hurtige franskmand med det berømte navn (og den berømte far – Alain Prost) at score som alle, ikke mindst han selv, forventer at han vil kunne gøre.

Vi følger som vanlig op på Formel E løbet her på siden. Desuden kan man også følge med i Formel E på Eurosport.


Udsendelsesplanen ser sådan ud på Eurosport 1:
13. marts 22:30-23:00: Optakt.
17. marts 19:00-19:15: Introduktion.
17. marts 19:15-20:00: Kvalifikation.
17. marts 20:00-21:15: Løb LIVE.
20. marts 23:35-00:30: Tilbageblik og sammendrag.