Renault Danmark

Vælg en side

I motorsport ved enhver, at det er svært at vinde det første mesterskab. Men to mesterskaber i træk er sværere og tre i træk er næsten umuligt. Især derfor kan Renault e.dams teamet glæde sig over, at have vundet de første tre og hidtil eneste afholdte Formel E mesterskaber. I lørdagens E-Prix i Punta del Este var man påny i den næsten umulige situation. Sebastien Buemi havde kørt sin Renault racer til sejr i de to forgående løb på banen i Uruguay, men alle gode gange tre blev ikke denne gang.

Buemi var hurtig nok under den frie træning, men under kvalifikationskørslerne måtte han lade sig nøje med 6. bedste tid. Da starten gik på den meget hurtige bane, som ikke mindst udmærker sig ved at være meget vanskelig at overhale på, mistede Buemi to placeringer. Men dem genvandt han hurtigt og undervejs overhalede han bl.a. løbets senere 3’er, englænderen Sam Bird – inden nødvendigheden af en sikkerhedsbil på banen efter andres uheld satte løbet på standby.

Da løbet blev startet på ny forsøgte Buemi at passere Audi-køreren Daniel Abt, men schweizeren kom for tæt på barrieren og ødelagde racerens ene baghjul. Han var derfor tvunget til utidigt bilskifte og håbede på endnu en periode eller to med gult flag, hvorved han ville have haft en chance at kunne køre løbet til ende på en respektabel position. Den kom imidlertid aldrig, og Buemi sluttede løbet på en skuffende 18. plads udenfor den officielle klassificering. I mesterskabet ligger han dog fortsat på 4. pladsen, for ikke mange af hans nærmeste rivaler havde mere held.

Renault ”kundebil” vinder
Med én undtagelse: For anden gang i år formåede Jean-Eric Vergne at køre sin Techeetah, der som bekendt er en ”kundebil” (dvs. Techeetah har købt bilerne hos Renault, der også står for udviklingen af dem) til sejr, og han udbyggede dermed sin føring i mesterskabet.

Det er en ringe trøst for Renault e.dams teamet, men positivt for Renault, fordi Vergnes resultater vidner om, at Renault racerne formentlig fortsat er de allerhurtigste biler i Formel E. Omvendt dokumenterer e.dams teamets besværligheder i år, hvor svært det er at vinde, ikke mindst, hvis man gerne vil gøre det måske endda fire gange i træk.

Heller ikke Nico Prost klarede sig forbilledligt. Han beskadigede sin racer under kvalifikationskørslerne og startede sidst. Derpå avancerede han i løbet til 15. pladsen, som kunne have været en 12. plads, havde det ikke været for 10 sekunders tidsstraf pga. utidigt skift af batteri.

Efter at første halvdel af Formel E sæsonen har været afviklet oversøisk, sætter feltet nu kursen mod Europa, hvor motorsportshistoriens første Formel E løb i det centrale Rom finder sted d. 14. april.

ABB FIA Formula E Punta del Este E-Prix,
6. afd. Formel E mesterskabet, 18. marts 2018:

Resultat:
1. Jean-Eric Vergne (FRA), Techeetah-Renault. 50m43,809s.
2. Lucas di Grassi (BRA), +0,447s.
3. Sam Bird (GBR), DS-Virgin, +2,611s.
4. Mitch Evans (NZL), Jaguar, +4,075.
5. Felix Rosenqvist (SWE), Mahindra, 4,224s.
6. Alex Lynn (GBR), DS-Virgin, +7,672s.
15. Nico Prost (FRA), Renault, +47,194s.
18. Sébastien Buemi (SWI), Renault, udenfor klassificering.

Stillingen i ABB FIA Formel E mesterskabet:
Kørere:
1. Jean-Eric Vergne (FRA), Techeetah-Renault, 109 points.
2. Felix Rosenqvist (SWE), Mahindra, 79 pts.
3. Sam Bird (GBR), DS-Virgin, 76 pts.
4. Sébastien Buemi (SWI), Renault, 52 pts.
5. Nelson Piquet jr. (BRA), Jaguar, 45 pts.
6. Mitch Evans (NZL), Jaguar, 41 pts.
15. Nico Prost (FRA), Renault, 7 pts.

Teams:
1. Techeetah, 127 points.
2. Mahindra Racing, 100 pts.
3. DS-Virgin Racing, 93 pts.
4. Panasonic Jaguar, 86 pts.
5. Renault e.dams, 59 pts.
6. Audi Sport Abt Schaeffler, 58 pts.
7. Venturi Formula E, 35 pts.
8. NIO Formula E Team, 33 pts.
9. MS&AD Andretti Formula E, 20 pts.
10. Dragon Racing, 19 pts.