Renault Danmark

Vælg en side

Hvor en femteplads for nogle givet vis ville blive anset for at være et succes-resultat, skal der lidt mere til at skabe begejstring end en 5. plads, når man er vant til at vinde. Ud af de nu 41 E-Prix’er i FIA Formel E mesterskabets historie har Sebastien Buemi vundet de 12, en mesterskabstitel og været den stærkeste årsag til Renault e.dams tre team-mesterskaber.

Alligevel var den sejsvante schweizer, der stadig har en stærk rekord, som den mest vindende kører i Formel  E nogensinde (12 sejre mod Sam Bird i DS, som har vundet 7, og Lucas di Grassi i Audi, som har vundet 6 gange), ikke voldsomt utilfreds over teamets indsats på hjemmebane.

God start
Under kvalifikationskørslerne var kampen i toppen nemlig utrolig tæt. Kun 14/1000 sekund skilte Buemis kvalifikationstid fra den såkaldte ”Super-pole” og placerede ham på 8 startposition. Og siden kom han godt afsted i løbet, hvor han hurtigt avancerede to placeringer.

Renault e.dams teamet havde tilrettelagt en særlig strategi, som indebar, at man sparede energi i købets første halvdel og derfor kunne vente med at skifte bil til en omgang senere end flertallet. Naturligvis med det mål, at kunne køre mere aggressivt i løbets 2. halvdel. Rivalen Lucas di Grassi i Audi fulgte den samme strategi og han sluttede siden på 2. pladsen.

Imidlertid fungerede den anden Renault racers opsætning ikke som Buemi kunne ønske sig. Han blev hængende bag et par forankørende biler, ikke mindst fordi banen i Paris er meget vanskelig at overhale på, og sluttede siden på femtepladsen.

”Det er ikke rigtig et tilfredsstillende, men der var dog nogle positive elementer at tage med hjem i dag,” mente Sebastien Buemi efter løbet.

Det skal da også tilføjes, at sejren i Paris E-Prix gik til den mesterskabs førende Jean-Eric Vergne, der kører en Techeetah-Renault, og derved udbyggede sin føring endnu mere.

  

Prost blev påkørt
Nico Prost startede fra en ikke alt for overbevisende 13. plads – glem ikke, at Prost selv også har vundet flere løb. Han dystede intensivt med bl.a. Audis Daniel Abt (vinderen fra Mexico, som siden sluttede løbet i Paris på 7. pladsen), men blev påkørt bagfra af Andretti-BMW køreren Tom Blomqvist.

Ved kollisionen blev Renault racerens bagvinge revet af. Selvom bilen derved savnede downforce på de trækkende baghjul, som også står for regenerering af ekstra elektricitet, ville det have været den tidsmæssigt rigtigste løsning at køre 1. stint til ende og fortsætte løbet midtvejs i en frisk racerbil.

Teamet anså ikke den manglende vinge for at være en sikkerhedsmæssig risiko, men løbsledelsen var af en anden opfattelse og beordrede Prost i pit for at få en ny vinge monteret. Derved var muligheden for at slutte løbet i pointene bortelimineret og franskmanden med det berømte efternavn måtte tage til takke med 16. pladsen.

”Det var en stor skuffelse, men der var ikke rigtig noget jeg kunne stille op ved det. Nu bar jeg bare holde ryggen rank og håbe på bedre resultater fremover.” fastslog Nico Prost, da løbet var slut.

Buemi vandt i Berlin de sidste to år
Og ”fremover” er konkret 19. maj i Berlin. Ligesom i Paris, hvor der blev kørt i historiske omgivelser omkring Hôtel des Invalides, finder Berlin E-Prix også sted, hvor historien vil kunne vækkes til live, nemlig i den nedlagte Tempelhof lufthavn, tæt ved bymidten, der som en del af luftbroen forbandt Berlin med den vestlige verden under ”den kolde krig”.

Begge de to forgående sæsoner har Sebastien Buemi stået øverst på præmieskamlen i den tyske hovedstad og selvom 2018 indtil nu har budt på usædvanlig mange udfordringer, er det i sagens natur det ultimative mål, endnu engang at kunne krybe helt til tops på podiet, når Berlin E-Prix er slut.

  

Paris E-Prix, 8. afd. Formel E 2017/2018
Resultat:
1.Jean-Eric Vergne (FRA), Techeetah-Renault, 49 omg.
2.Lucas di Grassi (BRA), Audi, +4,882s.
3.Sam Bird (GBR), DS-Virgin, +8,897s.
4.Maro Engel (GER), Venturi, +9,287s.
5.Sébastien Buemi (SWI), Renault, +10,194s.
6.André Lotterer (GER), Techeetah-Renault, +10,855s.
16.Nico Prost (FRA), Renault, + 1 omgang.

Stillingen i FIA Formel E mesterskabet:
Kørere:
1.Jean-Eric Vergne (FRA), Techeetah-Renault, 147 points.
2.Sam Bird (GBR), DS-Virgin, 116 pts.
3.Felix Rosenqvist (SWE), Mahindra, 86 pts.
4.Sébastien Buemi (SWI), Renault, 70 pts.
5.Lucas di Grassi (BRA), Audi, 58 pts.
6.Daniel Abt (GER), Audi, 50 pts.
18.Nico Prost (FRA), e.dams-Renault, 7 pts.

Teams:
1.Techeetah Renault, 188 points.
2.DS-Virgin, 133 pts.
3.Audi, 114 pts.
4.Mahindra, 107 pts.
5.Jaguar, 88 pts.
6.Renault e.dams, 77 pts.