Renault Danmark

Vælg en side

Efter et udfordrende E-Prix i Rom skal der lørdag d. 28. april køres E-Prix på intet mindre end Renaults hjemmebane. Der har været kørt på banen to gange tidligere og sidste år vandt Renault e.dams teamets dengang regerende mester, Sebastién Buemi den måske største sejr i karrieren, netop fordi E-Prix’et i Paris er så vigtigt for teamet.

Banen i Paris er helt unik. Den er døbt Circuit des Invalides og er udformet som et kompakt 1,9 kilometer langt kuperet forløb omkring Hôtel des Invalides, hvor Napoleons mausoleum er en af de store seværdigheder i ”Byernes By”. I bogstavelig forstand skal der køres Formel E skråt overfor Place de la Concorde og dermed er Paris E-Prix det løb i kalenderen, der mest af alle underbygger idéen med at køre forureningsfri motorsport i bycentrene.

For Renault e.dams teamet er Paris E-prix måske i år mere vigtigt end nogensinde før. Efter tre sæsoner på toppen, med tre team-mesterskabet, en kører-titel og flere løbs-sejre til Buemi end nogen anden blot kommer i nærheden af, har den aktuelle, den fjerde Formel E sæson været en større udfordring end teamet havde forventet.

Tekniske drillerier og uforståelige hændelser, som eksempelvis et uventet stort strømforbrug i det seneste E-Prix, dét, der fandt sted i Rom, har gjort livet vanskeligt for teamet. Buemi har dog klaret sig bedst af de to kørere, Nico Prost har mildest talt haft svært ved at få tilstrækkelig fart i racerbilen. Og resultatet er, at de i mesterskabet slet ikke er placeret, hvor de er vant til.

Måske i Paris…
Et ultimativt gennembrud kunne finde sted i Paris, og ingen ønsker det mere end… Nej, ikke en enkelt person, men hele teamet og alle de Renault fans, der bakker op omkring teamets og fabrikkens succes i verdens mest innovative motorsports-serie.

For e.dams teamet er det en ringe trøst, men for Renault som helhed ikke uden betydning, at mesterskabet føres af Techeetah-teamets Jean-Eric Vergne, der er ligeså fransk som Nico Prost. Techeetah har som bekendt købt deres racerbiler af Renault – som det eneste team i Formel E i øvrigt – og de dokumenterer, at bilerne har den fart, der er nødvendig for at nå helt til tops i mesterskabet.

I Paris E-Prix har e.dams teamet den fordel, at de har masser af tekniske data fra de forgående år, de ved, hvad der gav dem sejren i fjor, og nu skal den viden så ”bare” omsættes i endnu et godt resultat på hjemmebane. Det er dog ikke så let, som det lyder, skal vi hilse at sige.

Her på siden følger vi som hidtil op på Formel E mesterskabet, efter at Renault har slået sig løs på hjemmebane. Desuden kan man også følge med i Formel E på Eurosport.

Udsendelsesplanen ser sådan ud på Eurosport:
Tirsdag d. 24.04: 21:30: Paris E-Pris foromtale (E2)
Lørdag d. 28.04: 12:00-13:00: Kvalifikation LIVE (E2)
Lørdag d. 28.04: 15:45-16:00: Optakt (E1)
Lørdag d. 28.04: 16:00-15:15: Løb LIVE (E1)