Renault Danmark

Vælg en side

Selvom der blot er kørt to afdelinger af Formel 1-VM 2019, er Renault F1 Team allerede i gang med forberedelserne til 2020-sæsonen. Den første streger til 2020-raceren, der ventes at få modelbetegnelsen RS20, er for længst slået i teamhovedkvarteret i Enstone, hvor man nu er i gang med at afprøve de første komponenter til den nye bil.

Renaults Formel 1-racer består af omkring 14.500 dele. Cirka 90 procent af delene til chassiset designes og produceres i Enstone, hvor designafdelingen har mere end 70 medarbejdere. De bruger tæt på 150.000 arbejdstimer til at fremstille de omkring 19.000 computertegninger, der ligger til grund for en moderne Formel 1-bil.

Nogle komponenter designes på et par dage, mens mere avancerede dele som for eksempel gearkassehuset kan tage flere måneder.

Midt på sommeren, på et tidspunkt hvor der stadig er halvdelen af 2019-sæsonen tilbage og det første 2020-løb ligger otte måneder ude i fremtiden, bliver den nye model endnu mere konkret. Her vil man teste en lang række komponenter i teamets egen vindtunnel. De nye dele vil løbende blive udviklet og forbedret, og omkring juletid samles den første bil, så den er klar til 2020-vintertesterne, der efter planen starter midt i februar.

Arbejdet med 2020-modellen sker sideløbende med udviklingen af RS19´eren. Den nuværende model forbedres kontinuerligt i løbet af sæsonen, og den første store update kommer traditionelt til årets første løb i Europa; det spanske grandprix i begyndelsen af maj.