Renault Danmark

Vælg en side

Bane: Circuit de Barcelona-Catalunya

Længde: 4,655 km

Distance: 63 omgange

Antal sving: 16

Historie: Spanien er et af de klassiske lande i Formel 1-kalenderen. Formel 1-VM startede i 1950, og allerede i 1951 havde Spanien et løb med på gadebanen Pedralbes i Barcelona, der også blev brugt i 1954. Efter en lang pause gjorde Spanien comeback i VM-kalenderen i 1968 på den nybyggede Jarama-bane ved Madrid. I en årrække skiftede det spanske grandprix mellem Jarama og gadebanen på Montjuich-bjerget i Barcelona. En alvorlig ulykke, der kostede fem tilskuere livet, betød at Montjuich blev droppet som Formel 1-bane i fra 1975, og Jarama stod nu alene for det spanske grandprix. Begrænset tilskuerinteresse betød, at Jarama trak sig ud efter 1981, men fem år senere var Spanien klar med en ny bane i Jerez de la Frontera i Andalusien. Her blev det spanske grandprix afviklet indtil 1990. I forbindelse med De Olympiske Lege i Barcelona i 1992 byggede man nord for byen Formel 1-banen Circuit de Catalunya, der lige siden har lagt asfalt til Spaniens Grand Prix. Banen skiftede for få år siden navn til Circuit de Barcelona-Catalunya.

Fokuspunkter: Circuit de Barcelona-Catalunya bruges hvert år til de vinter-tests, der i februar indleder Formel 1-sæsonen. Derfor kender kørerne banen nord for Barcelona bedre end alle andre, og bilerne er omtrent justeret til banen, allerede inden grandprix-weekenden starter. Circuit de Barcelona-Catalunya har mange forskellige typer sving, og er kendt for at belaste dækkene voldsomt (derfor er det de hårde compounds Pirelli tilbyder til Spaniens Grand Prix). En tommelfingerregel blandt F1-teknikerne siger, at ’hvis bilen fungerer på Circuit de Barcelona-Catalunya, fungerer den på de fleste baner.’

Dæk: Hard, medium, soft.

Start (dansk tid): 14.00

Renault og Spaniens Grand Prix: Fernando Alonso scorede en populær hjemmebanesejr for Renault på Circuit de Catalunya i 2006 (billedet). Ayrton Senna, Nigel Mansell, Damon Hill, Alain Prost, Michael Schumacher, Jacques Villeneuve, Mark Webber, Sebastian Vettel og Pastor Maldonado har alle vundet Spaniens Grand Prix med Renault-motorer.

Sidste år: Max Verstappen vandt løbet i sin Red Bull med Tag Heuer/Renault motor. Renault-kørerne Jolyon Palmer og Kevin Magnussen ramlede sammen på sidste omgang, men blev klassificeret som henholdsvis nummer 13 og 15.

Vidste du: At alle teams bringer masser af nye og re-designede komponenter med til Spaniens Grand Prix? Efter fire løb uden for Europa, er den velkendte bane i Spanien traditionelt stedet stedet, hvor sæsonens første ’updates’ præsenteres.