Renault Danmark

Vælg en side

Der er store forventninger om et brag – om end ret lydløst – af en finale, når Formel E racerbilerne og deres kører i weekenden d. 29. og 30. juli for sidste gang skal dyste i denne sæson. Det er samtidig første gang nogensinde, at de elektriske racerbiler skal køre i den canadiske storby, Montreal, og går det som i fjor, bliver det underholdning i mere end topklasse.

Sidste år dystede Renault e.dams teamets Sebastien Buemi med Audi’s Lucas di Grassi. Inden sæsonfinalen, der dengang fandt sted i Battersea Park i London, ville løbene i London afgøre udfaldet og det blev som bekendt Buemi, der sammen med Renault vandt mesterskabet.

   

Også i år står kampen om mesterskabet mellem de to fabriksstøttede kørere og deres teams, og selvom Buemis forspring er en smule større i forhold til di Grassi end i fjor, er det med stor ydmyghed, at Renault tager til Canada.

”Vi er lettede over, at løbene i New York er overstået, fordi Sebastien Buemi ikke dér havde mulighed for at forsvare sit mesterskab, og at han fortsat er i spidsen med et forspring på nu 10 points,” siger team-ejer Jean-Paul Driot. ”Men selvom vi fører mesterskabet, er vi ydmyge overfor situationen og helt klar over, at arbejdet på ingen måde er tilendebragt endnu”.

Tæt kamp om pointene
I Formel E gives der points på samme måde som i andre FIA mesterskaber, dvs. 25 points til vinderen, 18 points til nr. 2 og siden efter skalaen 15, 12, 10, 8,6,4,2,1. Men desuden kan man opnå 3 points for pole-position og 1 point for løbets hurtigste omgangstid. Som sådan er der mulighed for at score op til 29 points pr. løb, dem er der ligesom i New York to af i Montreal, så i lyset af, at der er op til 58 points på spil, er et forspring på 10 points ikke meget.

I team mesterskabet scorer begge kørere points til teamet, derved er der yderligere 18 points på spil i hvert løb, altså 47 i alt – og 94 points over Montreal weekenden. I den sammenhæng ligger Renault e.dams teamet med et forspring på 65 points lidt lunere i svinget. Men konkurrencen fra Audi skal ikke underkendes.

Banen i Montreal
I Montreal har man tradition for, at køre racerløb i bymidten. Ikke færre end 54 gange har det canadiske Formel 1 Grand Prix fundet sted og siden 1978 er det foregået på Ille Notre Dame. Men Montreal ePrix skal ikke køres på øen i Saint Lawrence River.

I stedet er racerbanen anlagt ”på land”, hvor man har skabt en 2,75 kilometer lang bybane med start ud for det canadiske radiohus, på Boulevard René Lévesque E, tæt ved bredden af Saint Lawrence floden og broen til Ille Notre Dame.

Montreal ePrix transmitteres LIVE på Eurosport. Udsendelsesplanen ser sådan ud:
Formel E TV sendetider, Montreal ePrix:

Lørdag d. 29. juli, Montreal ePrix Race 1:
21:30-23:20: DPlay, Eurosport 2, LIVE

Søndag d. 30. juli, Montreal ePrix Race 2:
21:30-23:20: DPlay LIVE
21:55-23:20: Eurosport 2 LIVE