Renault Danmark

Vælg en side

Bane: Sepang

Længde: 5,543 km

Distance: 56 omgange

Antal sving: 15

Historie: Da man i slutningen af 1990´erne byggede Kuala Lumpur International Airport (KLIA), anlagde man samtidig en Formel 1-bane. Sepang International Circuit, der ligger bare et par kilometer fra lufthavnen, blev i 1999 den første af en række baner i ’nye’ lande, der kom med i Formel 1-VM. Efter 19 grandprixer trækker Malaysia og Sepang-banen sig ud af Formel 1-VM efter denne sæson

Fokuspunkter: På grund varmen og en række hurtige, ganske langstrakte kurver er Sepang hård ved dækkene. De mange sving betyder også, at bilerne justeres til relativt høj downforce, men topfart er også vigtig, for bilerne kommer langt over 300 km/t på de to langsider. Varmen og den høje luftfugtighed gør Malaysias Grand Prix til et af de fysisk mest krævende for kørerne. Heftige regnbyger sidst på eftermiddagen hører til dagens uorden i Sepang, og har omdannet mange malaysiske grandprixer til kaos.

Dæk: Super-soft, soft, medium

Start (dansk tid): 09.00

Renault og Malaysias Grand Prix: På vej mod VM-titlen 2005 vandt Fernando Alonso i Renault Malaysias Grand Prix (billedet). Året efter vandt hans Renault-teamkammerat Giancarlo Fisichella løbet. Sebastian Vettel vandt Malaysias Grand Prix i 2010, 11 og 13 i Red Bull med Renault-motorer. Sidste år, da Red Bull også kørte med Renault-motorer, vandt Daniel Ricardo løbet foran sin teamkammerat Max Verstappen.

Renault-kørernes aktuelle placering i VM: Nico Hülkenberg: Nummer 10 (34 point) / Jolyon Palmer: Nummer 16 (8 point)

Renaults aktuelle placering i konstruktør-VM: Nummer 7 (42 point)

Nico Hülkenberg siger: ”Når jeg tænker tilbage på Malaysias Grand Prix, er det vilde vejr noget af de første jeg kommer i tanke om – monsunregn, afbrydelser og biler der aquaplaner i alle retninger! Men det er også en bane, hvor jeg har scoret mange VM-point, så jeg håber årets løb skaber flere af den slags minder.”

Sidste år: Daniel Ricciardo og Max Verstappen scorede en 1-2 sejr til Red Bull-teamet, der kører med Renault-motorer. Renault-teamets Jolyon Palmer snuppede med 10.-pladsen sit første VM-point, mens hans teamkammerat Kevin Magnussen udgik efter 17 omgange.

Vidste du: Området, hvor både Sepang-banen og Kuala Lumpur International Airport er bygget, var tidligere jungle. En af de oprindelige beboere løb ind på banen under træningen til Malaysias første grandprix i 1999: En vildkat i tiger-størrelse forcerede elegant sikkerhedshegnene, inden den igen forsvandt ind i sine mere naturlige omgivelser i junglen.