Renault Danmark

Vælg en side

Bane: Shanghai International Circuit

Længde: 5,451 km

Distance: 56 omgange

Antal sving: 16 (syv venstre, ni højre)

Historie: Kina kom ind i Formel 1-kalenderen i 2004. Bystyret i Shanghai finansierede den nye bane i forstaden Jiading, der med anlægsomkostninger på over en milliard kroner blev den hidtil dyreste i VM-serien. Shanghai International Circuit er blandt andet karakteriseret af to store bygninger, der med henholdsvis mediecenter og VIP-lounges leder hen over start/mål-langsiden i 10 sals højde. Paddocken er placeret ved siden af en kunstig sø, hvor hver team har deres egen lille ø med hospitality- og kontorbygninger.

Fokuspunkter: Shanghai International Circuit har to af VM-seriens længste langsider, så topfart spiller en afgørende rolle. Bag-langsiden slutter i et langsomt hårnålesving, der giver gode muligheder for overhalinger. Start/mål-langsiden leder ind i en langstrakt højfartskurve, der belaster dækkene voldsomt.

Dæk: Medium, soft, super-soft

Start (dansk tid): 08.00

Renault og Kinas Grand Prix: I 2005 vandt den nykårede verdensmester Fernando Alonso Kinas Grand Prix for Renault (billedet). I 2009 vandt Sebastian Vettel Red Bull-Renault teamets første grandprix-sejr på Shanghai International Circuit.

Sidste år: Nico Rosberg vandt løbet for Mercedes. Renault Sport F1-kørerne Kevin Magnussen og Jolyon Palmer sluttede på henholdsvis 17.- og 22.-pladsen.

Vidste du: Maglev-toget fra Shanghais internationale lufthavn til downtown når i myldretiden op på 430 km/t. I 2016 var den højeste topfart i Formel 1 cirka 370 km/t.