Renault Danmark

Vælg en side

Bane: Monza

Længde: 5,793 km

Distance: 53 omgange

Antal sving: 11

Historie: Monza-banen blev bygget allerede i 1922, og var med i løbskalenderen, da Formel 1-VM startede i 1950. Med en enkelt undtagelse (banen var under ombygning i 1980) har Monza indgået i VM-kalenderen hvert eneste år lige siden. Monza er med 66 grandprix´er dermed den bane, der har været brugt flest gange i Formel 1-historien (gadebanen i Monte Carlo er med 64 løb nummer to på listen). Da man anlagde Monza-banen, der ligger i en park cirka 15 km nord for Milano, byggede man også en oval med hævede sving. En 10 km lang kombination af ovalbanen og den almindelige bane blev frem til 1961 flere gange benyttet til Italiens Grand Prix.

Fokuspunkter: Monza er den sidste deciderede højfartsbane i Formel 1-kalenderen. Hele fire lange langsider betyder, at man i Monza vægter topfart højere end vejgreb i svingene. Vingerne på bilerne er af hensyn til vindmodstanden derfor fladere end på alle andre baner. Gennemsnits-hastigheden på en kvalifikationsomgang ligger over 250 km/t, og ønsket om maksimal topfart stiller naturligvis også store krav til motorernes ydeevne.

Dæk: Super-soft, soft, medium

Start (dansk tid): 14.00

Renault og Italiens Grand Prix: Renault vandt Italiens Grand Prix i 1981 og 82 med henholdsvis Alain Prost (billedet) og Rene Arnoux som kørere. Nigel Mansell (1991 i Williams), Damon Hill (1993 og 94 i Williams), Johnny Herbert (1995 i Benetton) og Sebastian Vettel (2011 og 13 i Red Bull) har alle vundet løbet med Renault-motorer.

Renault-kørernes aktuelle placering i VM: Nico Hülkenberg: Nummer 10 (34 point) / Jolyon Palmer: Nummer 19 (0 point)

Renaults aktuelle placering i konstruktør-VM: Nummer 8 (34 point)

Jolyon Palmer siger: ”Monza er en oldschool-racerbane. Vi kører med reduceret downforce, og mange strækninger er flat-out. Det giver gode muligheder for at overhale – det er en sjov bane!”

Sidste år: Nico Rosberg vandt foran sin Mercedes-teamkammerat Lewis Hamilton (Mercedes). Renault-teamets Kevin Magnussen sluttede på 17.-pladsen, mens hans teamkammerat Jolyon Palmer udgik allerede efter syv omgange.

Vidste du: I 1961 skete Formel 1-historiens værste ulykke på under Italiens Grand Prix på Monza-banen. Tyskeren Wolfgang von Trips, der førte VM, mistede tidligt i løbet herredømmet over sin Ferrari, der røg op over en jordvold. Von Trips og 13 tilskuere mistede livet.