Renault Danmark

Vælg en side

Renaults nye Formel 1-racer RS19 debuterede i weekenden med en solid syvendeplads til Nico Hülkenberg i Australiens Grand Prix i Melbourne.

Renault RS19 består af cirka 14.500 komponenter. Det har taget tæt på 150.000 arbejdstimer at designe de mange dele, der hovedsageligt fremstilles på avancerede, computerstyrede maskiner i teamhovedkvarteret i Enstone udenfor Oxford.

Men i Enstone er der også en lille afdeling, med det officielle navn ’fabrication department’, hvor det handler om gammeldags håndværk. Selvom Formel 1 anses for at være den mest højteknologiske sport i verden, fremstilles enkelte komponenter som kølere og udstødningssystemet stadig i hånden.

I ’fabrication department’ er medarbejdernes gennemsnitsalder betydeligt højere end i teamets andre afdelinger. Her stilles nemlig så store krav til præcision og erfaring, at jobbet forudsætter et langt arbejdsliv som håndværker.

Udstødningssystemet, der varierer i tykkelse fra 1,1 til 0,3 mm, kan med rette betegnes som et stykke kunsthåndværk. Det er fremstillet i Inconel, en metallegering med højt nikkel-indhold, der kan modstå ekstremt høje temperaturer. Udstødnings-temperaturen fra en Formel 1-motor kan være på over 1000 grader, og det tager specialarbejderne i ’fabrication department’ mellem to og fem dage at fremstille udstødningen.

Det sker i hånden – og med visheden om, at selv den mindste fejl kan koste hestekræfter eller ligefrem forhindre bilen i at komme i mål.

Renault F1 Teams akademikører Christian Lundgaard besøgte fornylig ’fabrication department’, og så hvordan medarbejderne fremstillede den avancerede udstødning. Den danske teenager var behørigt imponeret af sine erfarne ’teamkammeraters’ kunsthåndværk.

”Fantastisk arbejde,” sagde Christian.

“Respekt!”