Renault Danmark

Vælg en side

Kevin Magnussen og hans Renault Sport F1-teamkammerat Jolyon Palmer kan se frem til endnu flere hestekræfter i den nærmeste fremtid.

Renault havde en ny version af deres RE16 V6-hybridmotor klar til sæsonstarten, og allerede i årets andet løb i Bahrain introducerede man en opdateret udgave. Til Monacos Grand Prix i maj præsenterede man endnu en ny version, der ifølge Kevin Magnussen var en markant forbedring.

Nu ser det ud til, at endnu en ny version, der oprindeligt var planlagt til at debutere i 2017, kan komme på banen allerede i et af de kommende løb i Singapore (18. september) eller Malaysia (2. oktober).

Af omkostningshensyn er der begrænsninger for hvor meget motorfabrikanterne i Formel 1 må udvikle deres motorer i løbet af sæsonen. Hver motorfabrikant har 32 såkaldte ’tokens’ til rådighed i 2016, og hver ’token’ repræsenterer et vist udviklingstrin. Selvom Renault efter manges mening er den motor, der har forbedret sig mest i løbet af sæsonen, har man stadig 21 af de oprindelige 32 ’tokens’ tilbage. Til sammenligning har Ferrari brugt alle sine 32 ’tokens’, mens Honda og Mercedes har henholdsvis tre og seks tilbage.