Renault Danmark

Vælg en side

Kevin Magnussen og Renault Sport Formel 1-teamet har et par mindre aerodynamiske modifikationer klar til Kinas Grand Prix i den kommende weekend. Formel 1-biler udvikles løbende, og det vurderes, at helt op til 75 procent af komponenterne ændres og forbedres i løbet af sæsonen. Renault havde for eksempel en ny front med til grandprixet i Bahrain for 14 dage siden, og nu siger Nick Chester, teknisk chef for teamets chassis-afdeling: ”Vi har nogle mindre aero-dele, der skal afprøves i Kina, men der kommer flere og større updates til både bil og motor på lidt længere sigt.”

Alle teams har traditionelt markant modificerede biler med til Spaniens Grand Prix, der i år køres midt i maj. Der er tre grunde til at store updates som regel introduceres på Circuit de Catalunya udenfor Barcelona.

For det første har Formel 1-bilerne har ikke været hjemme i team-hovedkvartererne siden de blev sendt til årets første grandprix i Australien midt i marts. Med fire løb uden for Europa som start på sæsonen (efter Kina kommer Ruslands Grand Prix 1. maj) er det rent logistisk svært at udvikle og afprøve nye komponenter.

For det det andet bliver den spanske bane brugt til vinter-test af det oprindelige design. Ved at prøve de nyudviklede dele på samme bane har man et direkte sammenligningsgrundlag.

Og endelig har den spanske bane de fleste af de typer sving, man finder på alle andre baner, og en tommelfingerregel blandt Formel 1-designere siger: ”Hvis det fungerer på Circuit de Catalunya, fungerer det alle steder.”

”Vores nuværende bil er et rigtig godt udgangspunkt, og med de forbedringer der er på vej, tror jeg på vi tager et stort skridt fremad,” siger Kevin Magnussen.

Kinas Grand Prix starter søndag klokken 08.00 dansk tid.