Renault Danmark

Vælg en side

Med hensyn til bilernes set-up og dæk-strategi er Bahrains Grand Prix, der køres søndag klokken 18.00 lokal tid, et af de mest tricky i Formel 1-kalenderen.

Løbet starter ved solnedgang og slutter i mørke, hvor banen er oplyst af hundredevis af projektører. Mørket er ikke nogen udfordring for kørerne – men de faldende temperaturer er: Fra starten, da banen stadig er varm fra sollyset, til afslutningen i total mørke, kan asfalttemperaturen falde markant. Og det påvirker dækkene: ”Jeg tror temperaturen falder mindst 10 grader – måske helt op til 15 grader,” siger Kevin Magnussen. ”Det er en kæmpe forskel, der betyder meget for dækkene.”

”Men selv uden det store fald i asfalttemperatur er dækvalget et gætteværk her i Bahrain. Husk på, vi skulle nominere vores dæk til Bahrain allerede tilbage i december – længe inden vores 2016-bil overhovedet var færdig,” forklarer Kevin.

Hver kører har 13 sæt dæk til hver grandprix-weekend. De skal vælge hvordan de vil fordele de 13 sæt mellem de tre tilgængelige compounds enten 14 uger (for løb udenfor Europa) eller otte uger (løb i Europa) i forvejen. Magnussen har ligesom sin Renault-teamkammerat Jolyon Palmer valgt et sæt ’medium’, fem sæt ’soft’ og syv sæt ’supersoft’ til Bahrains Grand Prix.

På grund af sin straf fra den frie træning, der betyder at Magnussen skal starte løbet fra pitten, sparede danskeren et sæt dæk under kvalifikationen. Derfor råder han som den eneste kører i feltet bortset fra Sergio Perez over tre sæt ’supersoft’ til løbet (plus to sæt ’soft’ og et ’medium’).

Alle kørere skal bruge mindst to forskellige compounds i løbet.