Renault Danmark

Vælg en side

Sommerferien for Renault Sport F1 og resten af formel 1-feltet  er ved at være slut. Tidligt i næste uge er der afgang til Spa-Francorchamps, hvor arrangørerne af Belgiens Grand Prix allerede nu har travlt med de sidste forberedelser.

Det er en enorm opgave at stable et formel 1-grandprix på benene. Automobilclub von Deutschland (AvD) stod i sidste måned bag Tysklands Grand Prix i Hockenheim, og de offentliggjorde efter løbet en spændende statistik. Tallene handler specifikt om Tysklands Grand Prix, men alle andre formel 1-arrangører har lignende opgaver.

Der skal omkring 500 personer – primært lokale frivillige – til for at få alting til at fungere i løbet af en formel 1-weekend. Cirka 350 af disse er såkaldte marshals, der med forskellige opgaver står langs banekanten. Nogle skal signalere til kørerne med flag, andre skal være klar til at skubbe haverede biler væk og nogle er klar med ildslukkere.

I alt var der 259 ildslukkere placeret omkring Hockenheim-banen ved det tyske grandprix (244 på seks kilo; 15 på ni kilo).

Hele weekenden var der tre brandbiler placeret ved banen.

Hvis en bil kommer ud i gruset, skal bane-marshals være klar til at gøre banen ren. I Hockenheim havde man fordelt 166 koste til marshals omkring banen, og man havde tillige fire store fejemaskiner stand-by.

Ved afkørselsarealerne havde man i alt 16 traktorer, der med kran eller tov kunne fjerne udgåede biler.

Hertil kom seks kranbiler, der kunne transportere formel 1-bilen tilbage til mekanikerne i paddocken.

Alle marshal-poster var via walkie-talkies i kontakt med løbsledelsen i dommertårnet. I alt havde man 155 walkie-talkier i brug omkring banen.

Løbsledelsen består ved alle løb af fem personer. De ledes af det internationale bilsportsforbund FIA´s løbsdirektør Charlie Whiting. Hans dommerpanel består af erfarne ’motorsports-jurister’ og en tidligere kører. Dette job deles af en række personer, og danske Tom Kristensen, der har vundet 24-timersløbet i Le Mans ni gange, er hvert år ’ekspertdommer’ ved en håndfuld grandprixer.

Banens Medical Centre, der er udstyret som intensivafdelingen på et hospital, er hele weekenden bemandet af læger og sygeplejersker. Ved siden af Medical Centre er to redningshelikoptere standby; klar til at transportere svært kvæstede til et lokalt hospital.