Renault Danmark

Vælg en side

Sådan er straf-systemet i Formel 1

Det internationale bilsportsforbund FIA udpeger til hvert grandprix et dommerpanel på tre medlemmer. To af dem er erfarne officials fra nationale automobilklubber under FIA, og den tredje er en tidligere topkører. Det er forskellige personer der udgør dommerpanelet til de forskellige løb, og den nidobbelte danske Le Mans-vinder Tom Kristensen er hvert år dommer ved en lille håndfuld Formel 1-løb.

Dommerne vurderer kørernes opførsel på banen og i pitten, og de kan udstede forskellige straffe, hvis reglementet overtrædes. Det kan blandt andet handle om tyvstart, overtrædelse af hastighedsbegrænsningen i pitten, eller unfair blokering af en konkurrent. Hvis en kører vurderes til at have hele eller hovedparten af ansvaret for et sammenstød, kan han også straffes.

Straffene er typisk en såkaldt ’drive-through’ straf, der betyder, at køreren skal en tur ind gennem pitten – uden at stoppe, men naturligvis under iagttagelse af hastighedsbegrænsningen. Ved alvorligere forseelser kan køreren idømmes til at stoppe i deres pit i fem eller 10 sekunder.

I mere ekstreme tilfælde kan dommerne bestemme, at en kører skal rykkes et antal placeringer tilbage på startopstillingen, i dømme en tidsstraf (der lægges til slutresultatet), diskvalificere ham fra løbet, eller ligefrem udelukke en kører fra et eller flere kommende løb.

Fra 2014 fik dommerne endnu en sanktion: De kan nu idømme en kører strafpoint – en slags ’klip-i-licensen’, der på mange måder svarer til klip i kørekortet for almindelige billister.

Dommerne kan alt efter hvor alvorlig forseelsen er, tildele en Formel 1-kører et, to eller tre strafpoint. Hvis en kører får 12 strafpoint / ’klip-i-licensen’ indenfor en 12-måners periode, inddrages hans licens, og han kan ikke stille op i det følgende løb. ’Klip-i-licensen’ udløber og bortfalder efter 12 måneder (eller når man når 12 point, og ikke stiller op i et løb).

Ingen kørere er endnu blevet udelukket på grund af ’klip-i-licensen’. I øjeblikket topper Carlos Sainz Jr (Toro Rosso-Renault) listen med syv point, hvoraf to udløber 30. juli.

Renault-kørerne Nico Hülkenberg og Jolyon Palmer har henholdvis fire og fem ’klip’, mens danske Kevin Magnussen (Haas-Ferrari), der i weekendens canadiske grandprix blev straffet for at overhale under en safetycar-perionde, også har fem ’klip’.