Renault Danmark

Vælg en side

Kevin Magnussen slap søndag omtrent uskadt fra en dramatisk ulykke i Belgiens Grand Prix. Han mistede herredømmet over sin Renault ved tæt på 300 km/t, og sammenstødet med dækbarrieren udløste en g-påvirkning på 42!

Alligevel kunne den 23-årige dansker selv stige ud af den knuste Renault-racer, og søndag aften kunne han via Twitter meddele, at han ”var på vej hjem – med en øm ankel. Men jeg er klar til Monza!”

Crashen på Spa-Francorchamps banen understreger, hvor sikre moderne Formel 1-biler er. Kørerne er placeret i en såkaldt ’overlevelsescelle’, der beskytter dem ved selv de voldsomste ulykker.

Overlevelsescellen er placeret i bilens centrale element, den såkaldte ’monocoque’. Der er nærmest tale om et ’badekar’, hvor man bagtil monterer baghjulsophæng, motor/gearkasse og bagvinge og foran forhjulsophæng og frontvinge.

For at give køreren optimal beskyttelse skal overlevelsecelle/monocoque naturligvis være ekstremt stærkt. Den er derfor opbygget i kulfiber i helt op til 60 lag, og skal bestå en lang række crash-tests hos det internationale automobilsportsforbund FIA, inden den kommer på banen.

Ved voldsomme ulykker a la den Kevin Magnussen var udsat for i weekenden rives hjul og vinger og i ekstreme tilfælde også motoren af monocoquen, men overlevelsescellen forbliver intakt.

”Men føler sig meget sikker i overlevelsescellen i en moderne F1-racer,” sagde Kevin Magnussen tidligere på året.