Renault Danmark

Vælg en side

Formel 1-sæsonen 2017 sluttede officielt med Abi Dhabis Grand Prix sidst i november. Den nye sæson starter i slutningen af februar med den første vinter-test på Circuit Barcelona-Catalunya. Så Formel 1-kørerne har næsten tre måneder, hvor de kan slappe af og ’fede’ sig?

Nej! Faktisk er deres fysiske træningsprogram hårdere i de tre off-season måneder end i selve sæsonen. Når sæsonen starter, er F1-kørerne næsten konstant på farten, og de mange rejsedage hæmmer et struktureret træningsprogram. Løbene – der er 21 grandprixer i 2018! – påvirker også træningsmulighederne, for mindst hver anden uge skal der bruges dage på opladning, kørsel på banen og restituering efter løbet.

Det er derfor i vinterpausen, at den vigtige grundform skal etableres. Det kan godt være Renault-kørerne Nico Hülkenberg og Carlos Sainz Jr dropper træningen i juledagene, men fra årsskiftet knokler de sammen med resten af Formel 1-feltet for at bringe sig i topform til sæsonstarten.

Alle Formel 1-kørere har en personlig træner/fysioterapeut, der er med til alle løbene, og som samtidig står for træningen i vintermånederne. Det er uhyre vigtigt at træne professionelt og målrettet, for Formel 1 stiller større og mere specifikke krav til udøverens fysik, end næsten alle andre sportsgrene.

Et par eksempler:

Nakkemusklerne udsættes for store g-påvirkninger i svingene og under nedbremsning. G-påvirkningen betyder, at køreren i hurtige sving føler, at hans hoved vejer 25-30 kilo. Det belaster nturligvis nakkemusklerne voldsomt – sving efter sving, omgang efter omgang i op til to timer.

Benene er et andet område, der skal trænes meget specifikt. Koblingen i den semiautomatiske gearkasse aktiveres via vippekontakter bag på rattet, så F1-kørerne bremser med venstre fod, mens højre fod er reserveret til speederen. Under nedbremsninger fra topfart til langsomme sving, skal kørerne trykke på bremsen med op til 180 kg. Under et grandprix, er det ikke unormalt at en kørers samlede tryk på bremsepedalen når op over 50 tons!

Resten af kroppen udsættes for lignende ekstreme belastninger, og en F1-kører kan have et væsketab på mellem tre og fire kilo i løbet af et grandprix.

Men en F1-kørers træning handler ikke kun om at opbygge muskelmasse. Kørerne må ikke blive for tunge – hver eneste kilo kan aflæses direkte på omgangstiden, så træningen er altid en balance mellem muskel-opbygning og vægt.

Selvom de endnu ikke udsættes for så store belastninger som Formel 1-kørerne, har medlemmerne af Renault Sport Academy også stor fokus på fysisk træning. Der er et fuldt udstyret fitnesscenter tilknyttet Renault Sports F1´s hovedkvarter i Enstone, hvor teamets trænere ved siden af Nico Hülkenberg og Carlos Sainz Jr også herser med Academy-kørerne inklusiv danske Christian Lundgaard (billedet).