Renault Danmark

Vælg en side

Formel 1-bilerne anno 2017 kan blive de hurtigste nogensinde. Et helt nyt reglement betyder, at 2017-bilerne allerede under vinterens første testkørsler på Circuit de Catalunya er markant hurtigere end sidste år.

Mange banerekorder i Formel 1 stammer fra 2004-05, da man kørte med 3-liters V10-motorer. Fra 2006-13 skulle man køre med 2,4-liters V8´ere, og de nuværende 1,6-liters turbo-hybrid V6-motorer blev indført i 2014.

Det er først og fremmest dækkene, der skaber de nye, hurtige omgangstider. For- og bagdæk er henholdsvis 60 og 80 mm bredere end sidste år, og det forøgede vejgreb tillader betydeligt højere fart i svingene. Nye dimensioner for en række af bilens aerodynamiske hjælpemidler er også med til at øge vejgrebet, og hastigheden i mange sving er steget med 20-30 km/t.

Til gengæld giver de bredere dæk en større vindmodstand på langsiderne, så topfarten ventes falde marginalt i 2017.

”Jeg nyder virkelig at køre den nye bil,” siger Renault F1-kører Jolyon Palmer. ”Den er meget anderledes end sidste år, og man skal lige vænne sig til den. Men så er den også meget sjovere at køre!”

I 2016 var den hurtigste omgangstid under vintertesten på Circuit de Catalunya 1m22.765 (sat af Kimi Raikkonen i Ferrari). Renault F1 Team og resten af Formel 1-feltet afslutter i disse dage forberedelserne til 2017-sæsonen på Circuit de Catalunya, og allerede nu er flere biler under 1m20.

Omgangstiderne ventes at falde yderligere på de sidste testdage og i løbet af sæsonen. 2017-bilerne er godt på vej til at blive de hurtigste i Formel 1-historien!