Renault Danmark

Vælg en side

Formel 1-reglementet blev justeret markant op til 2017-sæsonen. Efter en årrække med stagnerende omgangstider gjorde man biler og dæk bredere, og en række aerodynamiske hjælpemidler blev ændret.

Resultatet blev nogle af hurtigste biler i Formel 1-historien. De banerekorder, der blev sat for mere end 10 år siden med 3-liters V10-motorer, blev flere steder slået af 2017-bilerne, der som bekendt kører med 1,6-liters V6-turbomotorer. Og i forhold til 2016 betød de bredere biler og dæk overalt et dramatisk fald i omgangstiderne.

Hvis man ser på omgangstiderne under kvalifikationen, blev pole position-tiden fra 2016 til 17 hen over sæsonen forbedret med i gennemsnit næsten 2,5 sekund/omgang. Den største forbedring kom ikke overraskende på VM-seriens længste bane, den syv kilometer lange Spa-Francorchamps i Belgien: Her var Lewis Hamiltons pole position hele 4,191 sekund hurtigere end Nico Rosbergs 2016-pole position!

Forbedringen i pole position tiden fra Ungarns Grand Prix på Hungaroring var endnu mere imponerende. I tid handler det om 3,869 sekunder, men det er værd at bemærke, at banen udenfor Budapest blot er cirka 4,4 km lang. Mens forbedringen på den lange Spa-Francorchamps udgjorde 0,598 sekund/kilometer, var den 0,831 sekund/kilometer på Hungaroring.

Under løbene var faldet i omgangstider lige så dramatisk. På den lange Spa-Francorchamps var den hurtigste omgang i Belgiens Grand Prix 2017 fem sekunder hurtigere end i 2016. I forhold til banens længde er forskellen størst på gadebanen i Momnte Carlo – har faldt den hurtigste omgangstid fra 2016 til 17 med 0,935 sekunder/kilometer.

De hurtigere omgangstider er skabt i svingene, hvor de nye dæk og de bredere 2017-biler var meget hurtigere end 2016-modellerne. Det forbedrede vejgreb resulterede i svinghastigheder, der flere steder var omkring 15 procent højere end i 2016. I et af de hurtigste sving i Formel 1 i dag, Pouhon på Spa-Francorchamps, steg hastigheden fra 253 km/t til 289 km/t!

På langsiderne var 2017-bilerne jævnbyrdige eller måske endda en smule langsommere end deres forgængere. Årsagen er, at de bredere dæk og biler har øget vindmodstanden, og dermed reduceret den absolutte topfart.

I 2018 venter Formel 1-designerne et yderligere fald i omgangstiderne. Reglementet er i modsætning til sidste år kun ændret på få og relativt ubetydelige punkter, så forbedringen i omgangstider skal nu hentes i optimering af allerede kendte koncepter.

Den nye halo-sikkerhedsbøjle, der forøger bilens vægt og påvirker aerodynamikken, vil isoleret set indvirke negativt på omgangstiderne, men den generelle udvikling ventes alligevel, at gøre bilerne hurtigere end i 2017.

Og dermed hurtigere end nogensinde!

Renault Sport F1 præsenterer teamets 2018-model på tirsdag (20. februar) og den første vintertest for alle teams starter mandag d. 26. februar på Circuit Barcelona-Catalunya.