Renault Danmark

Vælg en side

I weekenden d. 2.-3. december blev de to første løb i 2017/2018 Formel E mesterskabet afviklet på den uforudsigelige bybane tæt ved havnen i den kinesiske region Hong Kong. Uforudsigelighed gik hen og blev et nøgleord især for Renault e.dams teamet, som ikke havde en weekend, man var specielt stolt af. Heldigvis formåede Jean-Eric Vergne i Techeetah-Renault raceren at føre store dele af det første løb, for siden at slutte på 2. pladsen og dermed blev Renault fanen holdt højt. Men for e.dams teamet, som tager hånd om Renaults fabriksindsats, ligger der en stor opgave forude, for at komme tilbage til dér, hvor man rettelig hører til.

Renault e.dams har som bekendt vundet Formel E mesterskabet i alle de tre sæsoner, det har eksisteret. Sebastien Buemi har vundet ikke færre end 12 af løbene – det er dobbelt så mange som de to kørere, der har vundet næst flest. Desuden vandt Buemi kørernes mesterskab i Sæson 2 – og det er ikke usandsynligt, at han havde genvundet det i Sæson 3, havde det ikke været for et uheldigt sammenfald med andre kontraktlige forpligtelser, som betød at han måtte springe New York ePrix over.

Kort fortalt: I Hong Kong nåede Renault e.dams to kørere, Sebastien Buemi og Nico Prost i alt at score 7 points. Det er ingen i teamet tilfredse med.

Hurtigste omgang overhovedet i Hong Kong
Som et plaster på såret – udover Techeetah Renault’ens gode resultater – formåede Sebastien Buemi under den frie træning søndag morgen at køre en omgangstid på den 1,860 kilometer lange bane i tiden 1 minut 2,002 sekund. Den endte med, at være weekendens hurtigste omgangstid blandt alle, men det var i den frie træning, og det tæller ikke.

Lørdagskvalifikationen sluttede for Buemis vedkommende med 9. bedste startposition, alt imens Prost ramte barrieren på sin hurtige omgang og måtte starte fra 18. pladsen. Løbet begyndte med Formel E historiens første røde flag, der kom ud på 2. omgang, hvor André Lotterer ramte barrieren og blokkerede banen. Siden fungerede Buemis radio kommunikation ikke og han havde tekniske problemer undervejs, så det endte med 12. pladsen i mål. Prost fik kørt sig op på 10. pladsen, og siden fik begge kørere en placering forærende, da Felix Rosenqvist pga. en reglementsmæssig uregelmæssighed blev sendt ned på 14. pladsen.

”Det positive er, at vi var meget hurtige”
Søndag så umiddelbart bedre ud, men da var det Buemis tur til at ramme barrieren under kvalifikationen – hvilket betød, at han startede løbet fra sidstepladsen med Prost på 14. startposition. Siden svigtede startlyset, løbet startede efter safety car, og begge e.dams Renault kørere arbejdede sig stabilt opad i feltet. Slut facit blev en 8. plads til Prost og en 10. plads til Buemi, lidt hjulpet af, at løbets vinder, Audi-køreren Daniel Abt, blev diskvalificeret pga. tekniske uregelmæssigheder.

”Det er en weekend, som vi hurtigt lægger bag os,” siger Sebastien Buemi fortrøstningsfuldt. ”Det positive er, at vi var meget hurtige, så længe vi var fri af problemer. Nu er opgaven inden det næste løb i Marrakesh at komme til bunds i problemerne og få dem løst.”

Næste afdeling af FIA Formel E mesterskabet finder sted i Marrakesh i Marokko d. 13. januar.

Hong Kong ePrix, 1. afd. Formel E 2017/18:
Resultat:
1. Sam Bird (GBR), DS-Virgin DSV-03,
2. Jean-Eric Vergne (FRA), Renault Z.E.17, +11,575.
3. Nick Heidfeld (DEU), Mahindra M4Electro, +12,465s.
9. Nico Prost (FRA), Renault Z.E.17, +24,785s.
11. Sebastien Buemi (CHR), Renault Z.E.17, +26,202s.

Hong Kong ePrix, 2. afd. Formel E 2017/18:
Resultat:
1. Felix Rosenqvist (SWE), Mahindra M4Electro.
2. Edoardo Mortara (CHE), Venturi VM200-FE-03, +7,031s.
3. Mitch Evans (NZL), Jaguar I-Type II, +10,619s.
4. Jean-Eric Vergne (FRA), Renault Z.E.17, +12,593s.
8. Nico Prost (FRA), Renault Z.E.17, +18,905s.
10. Sebastien Buemi (CHR), Renault Z.E.17, +22,139s.

Stillingen i FIA Formel E mesterskabet:
Kørere:
1. Sam Bird (GBR), DS-Virgin, 35 points.
2. Jean-Eric Vergne (FRA), Techeetah-Renault, 33 pts.
3. Felix Rosenqvist (SWE), Mahindra, 29 pts.
4. Edoardo Mortara (CHE), Venturi, 24 pts.
5. Mitch Evans (NZL), Jaguar, 15 pts.
6. Nick Heidfeld (DEU), Mahindra, 15 pts.
13. Nico Prost (FRA), Renault e.dams, 6 pts.
15. Sebastien Buemi, Renault e.dams, 1 pt.

Teams:
1. Mahindra, 44 points.
2. DS-Virgin, 41 pts.
3. Techeetah Renault, 33 pts.
4. Venturi, 30 pts.
5. Jaguar, 27 pts.
6. Audi, 11 pts.
9. Renault e.dams 7 pts.