Renault Danmark

Vælg en side

Årets første Formel 1-løb understregede, at de nye biler er hurtigere end tidligere. Takket være bredere dæk og ny aerodynamik var omgangstiderne ved weekendens australske grand prix i Melbournes Albert Park markant lavere end sidste år.

Men samtidig tyder meget på, at det også er blevet sværere at overhale. De bredere dæk og bilernes nye udformning skaber flere turbulenser end tidligere, og det påvirker biler, der vil overhale: De urolige luftstrømme fra den forankørende bil reducerer downforce (’vejgreb’), og dermed bliver det vanskeligt at overhale.

Renault Sport F1 Team-kører Nico Hülkenberg fortæller om en duel med Fernando Alonso (McLaren-Honda) i Australien:

“Der var ikke meget jeg kunne gøre: Selvom jeg var betydeligt hurtigere, kunne jeg bare ikke komme forbi ham.”

Vanskelighederne ved at overhale betyder, at det bliver endnu vigtigere at have den optimale strategi med hensyn til dæk og pit-stop.

”Alt skal eksekveres perfekt, for det er meget svært at vinde placeringer på banen,” siger Renault Sport F1 Team-chef Cyril Abiteboul.