Renault Danmark

Vælg en side

Efter en række løb i Asien og Sydamerika er Formel E-feltet nu kommet til Europa, hvor man lørdag d. 14. april indledte med historiens første E-Prix i Rom. Løbet fandt sted i spektakulære omgivelser i det såkaldte EUR distrikt og blev en stor succes med udsolgte tribunepladser og et godt show.

Det gik egentlig også udmærket for Sébastien Buemi først på dagen, hvor han formåede at kvalificere sin e.dams Renault racer blandt de kørere, der skulle kæmpe om de fem første startpositioner i den såkaldte Super-pole.

Imidlertid overskred den schweiziske Renault kører et bremsepunkt på den flyvende omgang med 200 kW motoreffekt til rådighed, og han måtte lade sig nøje med 5. startposition.

Buemi har tidligere vundet flere E-Prix’er (og glem ikke at han fortsat er med i alt 12 sejre er klart den mest vindende Formel E kører nogensinde) med lavere startpositioner, så det var i sig selv ikke et problem. Men det var anderledes i Rom.

Om det skyldtes det særlige bane layout, som er usædvanlig kuperet, og hvor man i sagens natur ikke havde erfaringer fra tidligere år med ikke mindst elektricitetsstyringen, eller andre omstændigheder, er i skrivende stund uvist. Et faktum er det, at visse af deltagerne havde mulighed for, at køre en ekstra omgang inden det nødvendige bilskifte midt i løbet.

Bevarede 4. pladsen
Dem hørte Buemi ikke til, og selvom han lå på 5. pladsen, da der skulle skiftes bil, blev han nødt til at styre energiforbruget i løbets 2. fase for at være sikker på, at nå målstregen. Det var ingen vinderstrategi, men en sjetteplads blev det til i mål og med den i bagagen kunne Buemi bevare sig 4. plads i kampen om kørernes mesterskab.

Foran sig havde Buemi de to andre Renault-byggede biler fra Techeetah teamet, den mesterskabsførende Jean-Eric Vergne, som blev nr. 5, og André Lotterer, som nåede præmieskammelen.

Alt andet lige klarede Sébastien Buemi mødet med asfalten på Via Christoforo Columbo og omegn bedre end team-kollegaen, Nico Prost. Franskmanden var blandt de hurtigste i de indledende tidskørsler, men bilen savnede vejgreb under kvalifikationen og måtte nøjes med 15. bedste startposition. Også Prost havde udfordringer med energistyringen, og selvom han en overgang var avanceret til 12. pladsen, kom han i mål som nr. 14.

Hvad e.dams Renault teamet angår, ligger det på en samlet 6. plads, når Formel E i den kommende uge, nærmere bestemt d. 28. april, er tilbage på Invalides-banen i det centrale Paris.

    

Rom E-Prix, 7. afd. Formel E 2017/2018
Resultat:
1. Sam Bird (GBR), DS-Virgin, 33 omgange
2. Lucas di Grassi (BRA), Audi, +0,970s.
3. André Lotterer (GER), Techeetah-Renault, +9,518s.
4. Daniel Abt (GER), Audi, +10,167s.
5. Jean-Eric Vergne (FRA), Techeetah-Renault, +17,444s.
6. Sébastien Buemi (SWI), e.dams-Renault, +19,835s.
14. Nico Prost (FRA), Renault, +1m13,880s.

Stillingen i FIA Formel E mesterskabet:
Kørere:
1. Jean-Eric Vergne (FRA), Techeetah-Renault, 119 points.
2. Sam Bird (GBR), DS-Virgin, 101 pts.
3. Felix Rosenqvist (SWE), Mahindra, 82 pts.
4. Sébastien Buemi (SWI), e.dams-Renault, 60 pts.
5. Daniel Abt (GER), Audi, 50 pts.
6. Nelson Piquet jr. (BRA), Jaguar, 45 pts.
18. Nico Prost (FRA), e.dams-Renault, 7 pts.

Teams:
1. Techeetah Renault, 152 points.
2. DS-Virgin, 118 pts.
3. Mahindra, 103 pts.
4. Audi, 89 pts.
5. Jaguar, 88 pts.
6. Renault e.dams, 67 pts.