Renault Danmark

Vælg en side

Dækkene kaldes ’det sorte guld’ i Formel 1. Dækkene – og måden de bruges på – er ofte afgørende i løbene.

I disse år leverer Pirelli dæk til alle teams. Den italienske firma producerer fem typer tørvejrsdæk – ultra-soft, super-soft, soft, medium og hard. Til hvert løb tilbyder man tre af de fem typer, og de udvælges ud fra banens karakteristika. Antal sving, fordelingen mellem langsomme og hurtige sving, asfaltens beskaffenhed og temperatur er faktorer, der indgår i udvælgelsen. De blødere varianter bruges typisk på baner med få eller relativt langsomme sving, mens de hårdere varianter kommer i spil på baner med mange hurtige kurver, der belaster dækkene voldsomt. Hard-dækket har i år kun været i brug ved Spaniens Grand Prix på Circuit de Barcelona-Catalunya, der med sine hurtige, langstrakte kurver er den hårdeste mod dækkene i 2017-kalenderen.

De forskellige dæktyper kan kendes på skrift-farven på siden af dækkene.

ULTRA-SOFT (lilla): Der blødeste dæk varmes lynhurtigt op til sin arbejdstemperatur, og har masser af grip. Men slides hurtigt. Ideelt til et par hurtige kvalifikations-omgange.

SUPER-SOFT (rød): Varmes hurtigt op og har godt grip – i en begrænset periode.

SOFT (gul): Relativt langtidsholdbart, men med mindre grip end ultra-soft og super-soft.

MEDIUM (hvid): Som navnet antyder et kompromis mellem grip og levetid.

HARD (orange): Ekstremt langtidsholdbart men med begrænset grip. Bruges sjældent.

Pirelli producerer også to typer dæk til våd bane:

INTERMEDIATE (grøn): Til fugtig bane og let regn. Kan ’absorbere’ cirka 25 liter vand i sekundet ved topfart.

FULL WET (blå): Til våd bane og kraftig regn. Kan ’absorbere’ cirka 65 liter vandt i sekundet ved topfart.

Det kommende grandprix i Belgien (25. – 27. august) køres på den hurtige Spa-Francorchamps bane. Her er Pirelli gået en hårdheds-grad ned i forhold til sidste år: I 2016 tilbød man medium/soft/super-soft, men i år hedder ’menuen’ soft/super-soft/ultra-soft.

Samme mønster har man set på flere andre baner, og det hænger sammen med, at reglementet for dækkenes bredde blev ændret op til denne sæson. For- og bagdæk blev henholdsvis 60 og 80 mm bredere. Den større trædeflade forøgede dækkenes holdbarhed, og derfor har man kunnet reducere hårdheden på mange baner.