Renault Danmark

Vælg en side

Lørdag d. 2. december går det løs igen. Da blinker startlysene den 4. sæson i verdens mest innovative motorsportsmesterskab for elektriske formel racerbiler i gang. Det sker som i fjor på den krævende og uforudsigelige bybane i Hong Kong. For Renault er målet enkelt: Positionen som verdens mest succesrige Formel E team skal forsvares, det samme skal team-mesterskabet, som Renault har vundet i alle de hidtidige sæsoner – og kunne man score kørernes mesterskab endnu engang, ville det jo ikke være så dårligt.

”Det sidste kan blive svært,” siger schweizeren Sebastien Buemi, der vandt mesterskabet for Renault e.dams teamet i Sæson 2, altså 2016/17 sæsonen. ”Vi ved, at konkurrencen bliver hårdere, alle har forberedt sig intensivt og de fleste kommer med helt nyt materiel. Omvendt har vi valgt, at videreudvikle den eksisterende bil, som grundliggende er den samme, som vi vandt med i Sæson 2.”

Flere kræfter
Det er dog næppe nogen forkert beslutning, for i hovedtræk er reglementet uændret og racerbilerne derfor godt gennemprøvede. Men løbene bliver mere krævende, for nu disponere man over 180 kW i løbene i stedet for 170 kW. Det betyder alt andet lige en større belastning af bilerne.

Udfordringen kan blive meget synlig i Hong Kong. I fjor var det meget varmt. Det belastede allerede da elektronikken såvel som den 320 kg tunge batteripakke, der er centralt placeret i bilen, lige bag cockpittet. Hvis batteriet bliver for varmt, slår sikkerhedssystemet strømmen fra – og så kommer man ikke langt.

Med mulighed for, at sende 180 kW, svarende til 244 hestekræfter, ud på de trækkende baghjul i stedet for de hidtidige 231 hk, øges risikoen for, at man kører varm. Omvendt er der grænser for, i hvor lang tid, man kan udnytte den større effekt, for den tapper mere strøm af batteriet pr. kørt kilometer, så det bliver et spændende regnestykke at følge.

Sebastien Buemi vandt i fjor i sin Renault, han kender banen godt og er ikke skræmt af den større effekt. I forvejen må man under kvalifikationen over en enkelt omgang anvende 200 kW (272 hk), så kørerne er vant til flere kræfter.

Buemi og Prost fortsætter
Sebastien Buemi og Nico Prost danner som ventet også par hos Renault e.dams teamet i den kommende sæson. Buemi lå til at genvinde mesterskabet sidste sæson, men modstridende kontraktlige forpligtelser forhindrede ham i, at deltage i de to løb i New York ePrix. Med seks sejre i de 10 løb, han deltog i, havde det ikke været utænkeligt, at han havde vundet blot det ene af løbene i New York, og så havde Buemi været mester for andet år i træk. I den kommende sæson, som består af i alt 14 løb, har han ikke den slags handikap.

I modsætning til i fjor, lægges der ikke ud med ét enkelt løb men to, så i Hong Kong køres der løb både lørdag og søndag. Og Europas største pan-europæiske TV-kanal, Eurosport, har valgt at øge dækningen af Formel E mesterskabet, så der er masser af mulighed for at følge med, mens det foregår.

Udsendelsesplanen ser sådan ud på Eurosport 1:
2. december 07:00-07:45: Kvalifikation tilbageblik.
2. december 07:45-09:00: Løb (LIVE).
3. december 07:00-07:45: Kvalifikation tilbageblik.
3. december 07:45-09:00: Løb (LIVE).
5. december 23:30-00:30: Tilbageblik.

Løbskalender, Formel E, 2017/18:
2. december: Hong Kong.
3. december: Hongkong.
13. januar: Marrakesh, Marokko.
3. februar: Santiago, Chile.
3. marts: Mexico City, Mexico.
17. marts: Sao Paulo, Brasilien.
28. april: Paris, Frankrig.
19. maj: Berlin, Tyskland.
10. juni: Zürich, Schweiz.
14. juli: New York City, USA.
15. juli: New York City, USA.
28. juli: Montreal, Canada.
29. juli: Montreal, Canada.