Renault Danmark

Vælg en side

Formel 1-ferien nærmer sig sin afslutning. Normalt er der hektisk aktivitet i Renaults Formel 1-hovedkvarter i Enstone udenfor Oxford, men i to uger i august har der været helt stille, mens medarbejderne har nydt to ugers ’tvangs-ferie’.

Den årlige ferie i midten af august har været en fast del af Formel 1-kalenderen i snart 10 år. Den blev indført som en gentlemanaftale mellem alle teams i slutningen af 00´erne. Det handlede om at spare penge, men de to ugers pause var også en kærkommen lejlighed til at give de hårdtarbejdende medarbejdere mulighed for at holde ferie. Med flere og flere løb er det blevet sværere og sværere for mekanikere og ingeniører at holde fri sammen med familien, og derfor er der nu tale om en decideret ’tvangs-ferie’, hvor de 10 Formel 1-teams´ hovedkvarterer skal være lukket helt ned.

De 14 dages ferie skal holdes samlet, men de enkelte teams må selv vælge, hvor de placerer dem i de fire uger, der er mellem

Ungarns Grand Prix sidst i juli og det kommende grandprix i Belgien 25. – 27. august. Den naturlige løsning er at arbejde den første uge, så man kommer hjem fra Ungarn og får serviceret bilerne og gjort dem klar til Belgien. Så lukker man ned i 14 dage inden man igen møder op på arbejde på mandag, hvor biler og materiel pakkes, inden der tirsdag er afgang til Spa-Francorchamps banen i Belgien.

I de 14 dage der er lukket, må der ikke arbejdes i hovedkvarteret. Det eneste der er tilladt er almindelig vedligeholdelse – hovedrengøring og maling af døre og vinduer er for eksempel OK, og vindtunnel og computersystemer, der normalt er i brug næsten hele tiden, kan få et eftersyn og eventuelt blive opdateret.

Men der må ikke arbejdes eller udvikles på bilerne.

Kevin Magnussen, der sidste år kørte for Renault F1 Team, fortæller om hvordan de 14 dages ’tvangs-ferie’ bliver afholdt i Enstone:

”Der er meget strenge regler omkring de to uger. Jeg måtte ikke besøge fabrikken i løbet af de 14 dage – faktisk måtte jeg ikke engang sende en email til mine ingeniører.”

I næste uge er ’tvangs-ferien’ slut, og Renault-transporterne sætter kursen mod Belgien. Allerede ugen efter køres Italiens Grand Prix i Monza, og herefter følger syv løb udenfor Europa i Singapore, Malaysia, Japan, USA, Mexico, Brasilien og Abu Dhabi.

Der arbejdes ikke på F1-bilerne i et par dage omkring jul og nytår, men først i august 2018 bliver der igen lukket helt ned i hovedkvarteret i Enstone.