Renault Danmark

Vælg en side

Formel 1-feltet er nu på vej til Melbourne, Australien, hvor 2017-sæsonen starter 26. marts.

Den nye generation af Formel 1-biler er med bredere dæk og ny aerodynamik ændret betydeligt i forhold til 2016.

Rent visuelt er den måske mest markant ændring, at Formel 1-bilerne nu er forsynet med et ’sejl’ i kulfiber. Det er placeret ovenpå / efter motor-coveret (på ovenstående billede af den nye Renault R.S.17, kan ’sejlet’ kendes på teksterne R.S og Genii).

’Sejlet’ er Formel 1-designernes reaktion på de nye regler for bagvingen. Den skal i år være placeret 15 cm lavere end tidligere, og det gør den mindre effektiv. Bagvingen fungerer bedst i så ’rene’ luftstrømme som muligt, men med den nye, lavere placering, er luftstrømmene i højere grad end tidligere præget af turbulenser fra forhjulene, cockpittet og motorens luftindtag.

’Sejlet’, som alle teams i forskellige udformninger kørte med under vinter-testerne i Spanien i begyndelsen af denne måned, er et forsøg på at kontrollere de turbulente luftstrømme, så de er så ’rene’ (og dermed effektive) som muligt, når de rammer bagvingen.

De bredere dæk mere end kompenserer for bagvingens nye placering: Ved vinter-testerne var de nye biler fire-fem sekunder hurtigere på en omgang end deres forgængere.