Renault Danmark

Vælg en side

De nye Formel 1-biler bliver rent visuelt markant anderledes end forgængerne. 2018-modellerne skal nemlig være udstyret med en sikkerhedsbøjle – en såkaldt ’halo’ – omkring cockpittet.

Halo-bøjlen skal beskytte kørerens hoved – både ved sammenstød og mod vragrester fra andres eller egen bil. Netop løsrevne dele fra andre biler har de seneste år været årsag til flere alvorlige ulykker i både Formel 1 og andre formel-klasser.

Det internationale bilsportsforbund FIA har igennem flere år arbejdet på at forbedre sikkerheden omkring cockpittet. I både 2016 og 17 har man eksperimenteret med en slags ’forrude’, men man besluttede sidste år, at halo-bøjlen var den bedste løsning.

Alle teams testede i både 2016 og 17 halo-bøjlen. Reaktioner fra kørerne var blandede, men Renault Sport F1-kører Nico Hülkenberg sagde for nylig:

”Jeg synes ikke den ser køn ud! Men det er jo ikke noget jeg skal beslutte – det er FIA, der står for sikkerheden og laver reglerne, så selvfølgelig accepterer jeg halo.”

Danske Kevin Magnussen fik mulighed for at prøve halo-bøjlen, da han i 2016 kørte for Renault Sport F1 (det store billede). ”Man skal vænne sig til den,” siger han. ”Det er ligesom at have en kasket trukket for langt ned over panden: Man kan godt se hvor man går, men den er alligevel lidt irriterende.”

Halo-bøjlen er den mest markante nyhed på Formel 1-bilerne 2018, men udseendet ændres også af nye bestemmelser omkring udformningen af motor-coveret. De ’hajfinner’ alle teams udviklede i 2017 for at kontrollere luftstrømmene til bagvingen, bliver nu forbudt. Dermed forsvinder også de små ’T-vinger’, der var placeret på ’hajfinnen’.

Halo-bøjlen vil påvirke både bilens tyngdepunkt, vægt og aerodynamik negativt, og den manglende ’hajfinne’ vil gøre bagvingen mindre effektiv. Alligevel forventes de nye biler på grund af bedre dæk og almindelig udvikling at være et til to sekunder hurtigere pr omgang end 2017-modellerne, der allerede var de hurtigste i Formel 1-historien.