Renault Danmark

Vælg en side

Søndag d. 26. november slutter Formel 1-sæsonen 2017 med årets 20. og sidste grandprix, der finder sted på Yas Marina-banen i Abu Dhabi. Dermed ender en lang rejse over fem verdensdele og cirka 160.000 kilometer for Renault Sport F1 og de øvrige Formel 1-teams – en rejse, der startede med de første vinter-tests på Barcelona-Catalunya banen tilbage i slutningen af februar.

Renault Sport F1 har i deres hovedkvarter i Enstone udenfor Oxford en logistik-afdeling – et mini-rejsebureau, der sørger for at team og udstyr hvert år kommer sikkert frem til de mange Formel 1-destinationer.

Et stort team har typisk 80 medarbejdere med til hvert grandprix. Læg dertil kørere, gæster og sponsorer, og der er brug for helt op til 100 hotelværelser. Alle har brug for lokal transport mellem lufthavn, hotel og racerbane, så reservation af en mindre flåde af udlejningsbiler står også på logistik-afdelingens to-do liste.

I Europa, hvor alle Formel 1-teams har base, fragtes bilerne og teamets udstyr – i alt op til 40 tons! – til banerne i store, specialbyggede trucks.

Til løbene udenfor Europa – det vil sige 13 af de 20 løb i 2017-kalenderen – flyves biler og udstyr ind. De store teams har omkring 30 tons luftfragt med til et grandprix. Renault Sport F1 og de øvrige teams har bygget en række specialudformede container, så pladsen i de tre jumbo-fragtfly fra Formel 1-organisationen FOM udnyttes optimalt.

I de store containere er der masser af reservedele og mindst et reserve-chassis, der kan opbygges til en komplet bil. Det er nødvendigt, fordi biler og udstyr ofte er ’on the road’ i ugevis uden at komme hjem til hovedkvarteret for at blive serviceret.

Ved siden af luftfragten sender alle teams en betydelig del af teamets udstyr til de oversøiske løb af søvejen. Det handler primært om udstyr til at opbygge pit-garagerne på de enkelte baner (billedet). Det er billigere at fremstille tre-fire komplette pit-garager, der cirkulerer mellem de oversøiske løb via søfragt, end kun at have en pit-garage, der i givet fald skulle sendes fra løb til løb som luftfragt.

Formel 1-sæsonen 2017 slutter officielt med det ternede flag i Abu Dhabis Grand Prix. Dermed er den lange rejse fra de første tests i Barcelona slut – næsten: Allerede den følgende tirsdag starter Renault Sport F1 og de øvrige ni teams en to-dages test i Abu Dhabi, hvor de nye 2018-dæk skal afprøves for første gang.

En rejse er slut. Og en ny er allerede begyndt.