Renault Danmark

Vælg en side

Allerede under Monacos Grand Prix – det nærmeste fabrikken i kommer på et hjemmebane-løb i 2017 – markerede Renault sit 40-årsjubilæum i Formel 1. I weekenden fejrede man igen den historiske milepæl, denne gang i forbindelse med det britiske grandprix på Silverstone, hvor Renault debuterede i Formel 1 i juli 1977. Og igen var det på en form for hjemmebane, for Renaults Formel 1-hovedkvarter ligger som bekendt i Enstone, ca. 40 km fra Silverstone.

Det startede med drinks og pindemadder i Renaults store motorhome i paddocken, men senere blev festen flyttet over til pit-garagen, der i aftenens anledning var omdannet til natklub – komplet med DJs, laserlys og køreklare F1-racere, der få timer skulle i aktion i det britiske grandprix. Ude i pit-lanen havde man linet Renaults første F1-racer, RS01, op, og den blev brugt som baggrund til utallige TV-interviews med en af teamets første kørere, den nu 69-årige Rene Arnoux.

Kørere og teammedlemmer var hele weekenden iklædt retro-tøj – moderne kopier af 1977-køredrager og uniformer (billedet). Og i både paddocken og pit-garagen servede man te (også i en lidt stærkere variant end Earl Grey!) fra en serie specialfremstillede tepotter i Renaults gule racerfarve.

Tepotten var en hentydning til Renault RS01. Indtil midten af 1970´erne havde ingen tænkt på at udstyre Formel 1-biler med en turbomotor, men med RS01 vovede Renault springet. Derfor fik bilen kæle- eller måske snarere øgenavnet ’den gule tepotte’: Designet var lidt klumpet – og bilen kom i de første uger ofte tilbage til pitten i en sky af røg fordi ’tepotten’ havde kogt over.

Men det viste sig hurtigt, at Renault blot var forud for sin tid. I løbet af et par år viste det sig, at turbomotoren var fremtiden i Formel 1, og andre som motorleverandører Ferrari, BMW, Alfa Romeo, Honda, TAG/Porsche og Ford fulgte alle i Renaults hjulspor.

’Den gule tepotte’ havde vist sin berettigelse!