Renault Danmark

Vælg en side

Formel 1-dæk fungerer kun optimalt ved ganske bestemte temperaturer. Denne ’arbejdstemperatur’, der ligger over 100 grader, opnås ved kørsel på banen, men den kan afhængig af banens udformning, asfalten og vejret tage flere omgange at opnå.

Det har man ikke tid til at vente på i en sport, hvor omgangstiderne måles i tusindedele sekunder. For at komme op på arbejdstemperaturen så hurtigt som muligt, iklædes dækkene i pitten derfor elektriske varmetæpper.

Når bilen holder i pitten, er varmetæpperne forbundet til stikkontakter.

Kvalifikationen afvikles som bekendt over tre perioder. I Q1 er alle 20 biler i feltet med, og de fem langsomste biler sies fra. Det samme sker i Q2 inden de 10 hurtigste kæmper om pole position i Q3. Alle kørere skal derfor have seks og måske helt op til otte sæt dæk parat i varmetæpper: De fleste kørere bruger to sæt i både Q1 og Q2 og et eller to sæt i Q3. Hvis der er den mindste risiko for regn, har hver kører også et sæt af de såkaldte ’intermediates’ (til let regn) og et sæt regnvejrsdæk iklædt varmetæpper stand-by i pitten.

I løbet af en sæson bruger et team omkring 120 varmetæpper (cirka 30 sæt).

Inden løbet kører bilerne ud på gridden mellem 25 og 30 minutter inden starten. Dækkene varmes naturligvis op på den eller de omgange, der (eventuelt gennem pitten) fører frem til start-gridden. For at ’holde varmen’ iklædes de her omgående varmetæpper, så de er så tæt som muligt på den optimale arbejdstemperatur, når starten går.

På gridden får varmetæpperne strøm fra mobile genatorer. De rulles tilbage i pitgaragen, når der signaleres ’tre-minutter-til-start’, og alt materiel og værktøj skal fjernes. Varmetæpperne bliver dog på dækkene, og fjernes først i allersidste øjeblik, når de sidste mekanikere skal forlade gridden 30 sekunder før starten på opvarmningsrunden.