Renault Danmark

Vælg en side

Kevin Magnussen, Jolyon Palmer og resten af Renault Sport F1-teamet glæder sig til at få fuldt udbytte af den nye, stærkere motor i Canadas Grand Prix i den kommende weekend. Motoren imponerede i Monte Carlos gader i forrige weekend, men den får langt bedre mulighed for at strække ud på ’power-banen’ Circuit Gilles Villeneuve i Montreal.

Men samtidig kommer bremserne også til at spille en afgørende rolle.

”Montreal handler allermest om bremser og traktion,” slår teamets tekniske chef Nick Chester fast. ”Der er mange hårde nedbremsninger på hver omgang – det er vigtigt, at have styr på bremse-kølingen, så de ikke overopheder. Samtidig skal bilen være stabil under nedbremsningerne.”

Circuit Gilles Villeneuve, der ligger på den kunstige ø Notre Dame i St. Lawrence-floden få kilometer fra Montreals centrum, stiller større krav til bremserne end nogen anden bane i Formel 1-kalenderen. Det er en ’stop-and-go’ bane, hvor de mange, hårde nedbremsninger følger kort efter hinanden. Hele fire gange pr omgang skal bilerne bremses ned fra mere end 300 km/t – hver gang med en deceleration på cirka 5 g eller mere!

bremser cirka 20 procent af en omgang, og det anslås, at en kørers totale pres på bremsepedalen under en Canadisk Grand Prix svarer til mere end 65 tons!

De hårde og hyppige nedbremsninger opbygger enorm varme i bremse-skiver og -klodser. Samtidig er langsiderne så korte, at bremserne har svært ved at køle ned, og som Nick Chester antydede, er bremse-køling en af de største problemer ved banen i Montreal.

Canadas Grand Prix starter søndag klokken 20.00 dansk tid.