Renault Danmark

Vælg en side

Efter at have vundet halvdelen af de fire Formel E løb, der inden søndagens Berlin E-Prix tidligere er blevet kørt i den tyske hovedstad, er intet under førstepladsen tilfredsstillende. Og alligevel var det med en vis optimisme, at Renault e.dams teamet pakket grejet sammen, aftenen inden Pinse søndag. I lørdagens løb var Buemi blevet nr. 4 og Nico Prost havde en perfekt bil i løbet.

Buemi først: Banen i Tempelhof lufthavnen i Berlin udmærker sig ved skiftende vejgreb og høje dæk temperaturer pga. meget ru overflade på det tidligere lufthavnsanlæg. Derfor nåede man ikke en optimal opsætning af Renault raceren inden kvalifikationskørslerne var slut. Buemi måtte lade sig nøje med 7. bedste startposition, men det kunne have været værre.

I løbet avancerede den schweiziske kører hurtigt og befandt sig snart i nærkamp med ”kundeteam-kollegaen”, den mesterskabsførende franskmand, Jean-Eric Vergne, der kører en Renault Formel E racer identisk med Buemis. De to havde ikke nævneværdig forskelligt energiforbrug, og da Buemi var hurtigste mand på banen til at skifte bil midt i løbet, var han foran Vergne i begyndelsen af løbets 2. halvdel.

Vergne pressede sig forbi
Vergne havde dog ikke tænkt sig at affinde sig med en slutposition bag e.dams Renault køreren og da Buemi rykkede forbi Oliver Turvey i NIO, smuttede Vergne med og pressede sig umiddelbart efter forbi Buemi. Buemis racer var ligeså hurtig som Vergnes, og det var positivt, men han fik ingen chance for at gen erobre 3. pladsen og resultatet blev som nævnt en 4. plads i mål.

Men efter at være blevet nr. 6 i Rom (for to løb siden), nr. 5 i Paris (sidste løb) var en 4. plads endnu en forbedring. Og fortsætter udviklingen, vil Buemi kunne slutte sæsonen med en sejr i New York midt i juli. Han har dog alle ambitioner om, at komme helt til tops i det næste E-prix. Det finder nemlig sted i Zürich, i hans hjemland, Schweiz.

Forrygende opkørsel til Nico Prost
Nico Prost havde det, han selv karakteriserer som den værste kvalifikation i sin karriere. Han startede fra 19. pladsen og kunne ikke få bilen til at levere det nødvendige vejgreb. I løbet var han naturligvis handikappet af den dårlige startposition, og ved bilskiftet midtvejs blev han yderligere forsinket af tæt trafik i pitten. Men siden gik det forrygende og i løbets sidste fase overhalede han én bil pr. omgang for til sidst at slutte på 14. pladsen.

Prost har i sæsonen indtil nu haft store vanskeligheder med opsætningen af hans racerbiler. Det havde han fået fikset til racet i Berlin og det gør ham stor optimist med henblik på den sidste del af sæsonen.

4 points til 3. pladsen
I mesterskabet er Buemi godt nok rykket en placering bagud, så han nu er på 5. pladsen, men det er så tæt, at der kun er fire points op til 3. pladsen. Den har Mahindras Felix Rosenqvist lige nu, men den svenske kører, som ellers havde gjort det så godt i Berlin sidste år, kom pointsløs fra Berlin i år, alt imens den tyske kører, Daniel Abt vandt på hjemmebane. Det er de tre, der kæmper om 3. pladsen i årets Formel E mesterskab.

For kundeteamet Techeetah kunne Jean-Eric Vergne udbygge sin føring i kørernes mesterskab og ligeledes har Techeetah også et godt forspring i team-mesterskabet, hvor e.dams Renault teamet uændret er nr. 6.

Berlin E-Prix, 9. afd. Formel E 2017/2018
Resultat:

1. Daniel Abt (GER), Audi, 45 omg.
2. Lucas di Grassi (BRA), Audi, +6,758s
3. Jean-Eric Vergne (FRA), Techeetah-Renault, +12,894s
4. Sébastien Buemi (SWI), Renault, +17,282s.
5. Oliver Turvey (GBR), NIO, +19,620s.
6. Mitch Evans (NZL), Jaguar, +24,586s.
14. Nico Prost (FRA), Renault, +50,381s.

Stillingen i FIA Formel E mesterskabet:
Kørere:
1. Jean-Eric Vergne (FRA), Techeetah-Renault, 162 points.
2. Sam Bird (GBR), DS-Virgin, 122 pts.
3. Felix Rosenqvist (SWE), Mahindra, 86 pts.
4. Daniel Abt (GER), Audi, 85 pts.
5. Sébastien Buemi (SWI), Renault, 82 pts.
6. Lucas di Grassi (BRA), Audi, 76 pts.
18.Nico Prost (FRA), e.dams-Renault, 7 pts.

Teams:
1. Techeetah Renault, 205 points.
2. Audi, 161 pts.
3. DS-Virgin, 139 pts.
4. Mahindra, 108 pts.
5. Jaguar, 96 pts.
6. Renault e.dams, 89 pts.