Renault Danmark

Vælg en side

Renault Sport F1 og de øvrige Formel 1-teams afslutter fredag (9. marts) vinter-testerne på Circuit de Barcelona-Catalunya. Alle teams returnerer derefter til deres hovedkvarterer, hvor data fra de mange testomgange i Spanien analyseres, og de første modifikationer af de nye biler planlægges.

En Formel 1-bil udvikles løbende. I mange tilfælde er de biler, der blev brugt til testen, ændret markant, allerede når de kommer på banen i Albert Park til træningen ved årets første grandprix i Melbourne, Australien 23. marts.

Det er som regel F1-bilernes aerodynamik, der ændres mest i løbet af sæsonen. Bilens aerodynamiske udformning er naturligvis udviklet i simulations-programmer og i de vindtunneller alle teams råder over. Renault Sport F1 har lige som de andre store teams sin egen vindtunnel i hovedkvarteret i Enstone udenfor Oxford, mens mindre teams ofte lejer sig ind i eksterne vindtunneller. Haas-teamet, der igen i år har danske Kevin Magnussen som kører, benytter for eksempel ofte Ferraris vindtunnel i Maranello.

Men det er ikke altid teorierne fra vindtunnellen holder i praksis på banen. I ekstreme tilfælde kan kalibreringen af vindtunnellen være forkert, og så er resultaterne herfra naturligvis også behæftede med fejl.

Men selvom vindtunnellen fungerer optimalt, er det i alle tilfælde fornuftigt at kontrollere resultaterne på banen. En del af testdagene på Circuit de Barcelona-Catalunya er derfor gået med at analysere bilens aerodynamik.

Det sker på flere måder – og der bruges både maling og ’havelåger’!

Et af hjælpemidlerne er den såkaldte ’Flow Visualisation Paint’ eller bare ’Flow Wiz; en fluorescerende maling i skarpe farver, der sprayes på bilen, inden den kører på banen. Efter et par hurtige omgange returnerer bilen til pitten, og nu kan ingeniørerne aflæse luftstrømmene omkring de relevante dele ved at se på, hvordan malingen er tørret.

Luftstrømmene omkring bilen måles også ved hjælp af såkaldte pitot-rør, der er monteret på et stativ, der placeres forskellige steder på bilen. I racer-slang kaldes det store stativ med pitot-rør ofte en ’havelåge’.

Pitot-rørerne måler luftens hastighed og ved at sammenligne disse målinger med bilens reelle hastighed, får man data om luftstrømmene, der kan bruges til at analysere bilens downforce og aerodynamiske balance.