Renault Danmark

Vælg en side

Denne sommer er det 40 år siden Renault vandt sit første Formel 1-løb. Sejren kom i det franske grandprix på Dijon-Prenois banen, og blev senere på sæsonen fulgt op af et par andenpladser i Storbritannien og USA.

I de 40 år der er gået siden Renaults første Formel 1-sejr, har sporten udviklet sig med 300 km/t.

1979-sæsonen bestod af 15 løb. Ni af dem fandt sted i Europa, to i Sydamerika, to i Nordamerika og et i Sydafrika. I år omfatter VM-serien 21 løb og der er stadig ni i Europa. Hertil kommer to i Nordamerika, fem i Asien, to i Syd- og Mellemamerika, to i Mellemøsten og et i Australien.

I 1979 var der i alt 18 teams, der forsøgte sig i VM, men et af dem (Kauhsen-Ford) kvalificerede sig aldrig til start, og et andet (Merzario-Ford) var blot med i to løb. Ford leverede motorer til hovedparten af feltet, og herudover var der fire bilfabrikker, der havde egne teams: Renault, Ferrari, Lotus og Alfa Romeo.

I dag er der 10 teams med i Formel 1-VM 2019: Bilfabrikkerne Renault, Mercedes og Ferrari har egne teams, Honda leverer motorer til to teams, McLaren bygger ved siden af deres F1-team (der kører med Renault-motorer) eksklusive gadebiler, og Alfa Romeo og Aston Martin er med i sporten som sponsorer.

I 1979 var Renault det eneste team, der satsede på 1,5 liters turbomotorer – alle andre kørte med 3-liters sugemotorer. I dag kører alle F1-biler med 1,6-liters turbo/hybridmotorer.

I 1979 var minimumsvægten for en F1-racer 585 kg (uden kører). I dag er den 740 kg (inkl. kører)

I 1979 kørte Renault sammen med Ferrari på Michelin-dæk, mens Goodyear udrustede resten af feltet. I dag skal alle 10 teams køre på Pirelli-dæk.

Seks baner er med i VM-serien i både 1979 og 2019 – Monte Carlo, Montreal, Silverstone, Hockenheim, Österreichring/Red Bull Ring og Monza. Alle seks er moderniseret meget i de forløbne 40 år, og kun gadebanen i Monte Carlo har omtrent samme forløb som i 1979.

I 1979 var Rene Arnoux hurtigste Renault-kører under kvalifikationen med en tid på 1m28.57s. I år var Daniel Ricciardo hurtigste Renault-kører med 1m11.22s. (billedet).

I Monacos Grand Prix 1979 (billedet) svarede hurtigste omgang i løbet (sat af Patrick Depailler i Ligier-Ford) til en gennemsnitshastighed på 134,24 km/t. I år svarede hurtigste omgangstid (Pierre Gasly i Red Bull-Honda) til 161,73 km/t.