Renault Danmark

Vælg en side

I disse uger er det 40 år siden Renault blev en magtfaktor i Formel 1.

Renault gik ind i sporten midt i 1977, da reglementet tillod både suge- og turbomotorer. Ingen havde dog satset på turbo-teknologien, hvor den maksimale slagvolumen var blot 1500 cm3 mod suge-motorernes 3000 cm3. Men Renault så mulighederne, og den første turbo-racer i Formel 1-VM´s historie debuterede i det britiske grandprix 1977 med Jean-Pierre Jabouille bag rattet.

Renault havde en frustrerende debutsæson. I et sporadisk program, hvor man satsede mere på udvikling af bil og motor end resultater, stillede man kun op i fem løb. Ikke én eneste gang kom Jabouille i mål.

I 1978 valgte man at droppe årets to første løb i Argentina og Brasilien, men herefter kørte Jabouille resten af sæsonen. I Monacos Grand Prix kom Renault-raceren for første gang i mål, og i sæsonens næstsidste løb på Watkins Glen-banen i USA scorede teamet de første VM-point med en fjerdeplads.

Så fulgte 1979. Nu indsatte Renault to biler til Jabouille og Rene Arnoux (billedet ovenfor), og det blev i løbet af året tydeligt, at turbo-teknologien var en god løsning. Jabouille tog Renaults første pole position allerede i sæsonens tredje løb, Sydfrikas Grand Prix på Kyalami-banen udenfor Johannesburg (billedet).

Han gentog præstationen i det franske grandprix i Dijon. På hjemmebanen linede Rene Arboux op ved siden af sin teamkammerat i første række, og løbet sluttede med Jabouille som vinder (billedet) foran Gilles Villeneuve (Ferrari) og med Arnoux på tredjepladsen.

Undervejs havde Arnoux også sat løbets hurtigste omgang, og senere på sæsonen scorede han yderligere et par andenpladser i grandprixerne i Storbritannien og USA.

Nu var det tydeligt, at Renaults modige satsning på turbo-teknologien ville bære frugt. De øvrige motorfabrikanter i Formel 1 begyndte også at tænke turbo-tanker, og få år senere kørte hele feltet med den type motorer, Renault havde introduceret i 1977.

40 år efter 1979-sæsonen er Renault igen ved at kæmpe sig til tops i Formel 1. Fabriksteamet gjorde comeback i sporten i 2016, og Renault har i de seneste tre sæsoner forbedret sig mere end alle andre: Fra en niendeplads i Formel 1-VM 2016 over sjettepladen i 2017 til en fjerdeplads i 2018. Og som teamchef Cyril Abitebioul slog fast ved weekendens grandprix i Monaco: Det skal blive endnu bedre!